آیا خودکشی ارثی است؟

مهرناز زاوه
محققان دریافتند سابقه‌ی خودکشی یک فرزند شدیدا شبیه به چیزی است که والدین‌اش در گذشته تجربه کرده‌اند.

تحقیقات نشان می‌دهد وقتی یکی از والدین سابقه‌ی تلاش برای خودکشی دارد، احتمال خودکشی در میان فرزندان‌اش پنج برابر بیشتر از مواقعی است که والدین چنین سابقه‌ای ندارند.
محققان دانشگاه پزشکی پیتزبورگ۷۰۰نفر از فرزندان ۱۰ تا ۵۰ سال متعلق به ۳۳۴ والدین سابقه‌ی ابتلا به اختلالات روانی مانند افسردگی یا اختلال دوقطبی را داشتند، مورد بررسی قرار دادند.
۱۹۱ نفر از این والدین در گذشته دست به خودکشی زده بودند. ۴۴ نفر از فرزندان هم سابقه‌ی خودکشی داشتند و ۲۹ تای دیگر از آنها در طول تقریبا شش سال که این بررسی‌ها به طول انجامید، دست به خودکشی زدند. محققان دریافتند سابقه‌ی خودکشی یک فرزند شدیدا شبیه به چیزی است که والدین‌اش در گذشته تجربه کرده‌اند.
دکتر جفری برنستاین، عضو انجمن تحقیقات رفتاری نیویورک‌سیتی گفت: «والدینی که سابقه‌ی افسردگی، اختلالات دوقطبی و یا تلاش برای خودکشی در گذشته‌ی آنها وجود دارد، باید درباره‌ی پتانسیل وقوع این خطر درباره‌ی فرزندان‌شان آگاه باشند و اگر فرزندشان افسرده است یا نشانه‌های دیگر روانی دارد، از او حمایت کنند.»
والدین همان گونه که در هنگام بروز مشکل فیزیکی فرزند‌شان به دنبال راه‌حل تخصصی می‌گردند، باید مراقب سلامت ذهنی آنها هم باشند و به‌طور جدی و تخصصی درصدد راهی برای درمان‌شان باشند. 
از طرفی والدینی که علائم اختلالات خلقی دارند، باید هرچه سریع‌تر به دنبال درمان خودشان بروند، تا بتوانند رابطه‌ی بهتری با فرزندان‌شان داشته باشند.
برنستاین اضافه کرد: «رفتارهای پرخاش‌جویانه به شدت با اختلالات خلقی گره خورده، اما اغلب مورد غفلت واقع می‌شوند و می‌توانند خطر اقدام به خودکشی را در فرد افزایش دهند. پس بسیار مهم است که جوانان تحت درمان قرار بگیرند تا به کمک آن بتوانند رفتارشان را بهتر کنترل کنند.»

(منبع: msn)

مطالب مرتبط:

۷ راهکار برای درمان افسردگی

خودکشی قابل پیش‌بینی شد 

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ