چرا نیاکان ما بیشتر عمر می‌کردند؟

مهرناز زاوه
تحقیقات جدید نشان می‌دهد وجود میکروب‌ها در دل و روده‌ی نیاکان ما باعث رشد بهتر و وضعیت پایدارتر آنها بوده است.

تحقیقات جدید نشان می‌دهد وجود میکروب‌ها در دل و روده‌ی نیاکان ما باعث رشد بهتر و وضعیت پایدارتر آنها بوده است. نسل بشر به این خاطر نجات پیدا کرد که نسل‌های پیش از ما آنقدر سالم و قوی بودند که بتوانند شرایط جوی گوناگون و بلایای طبیعی که با آنها مواجه می‌شوند را از سر بگذرانند.

برای فهمیدن تاثیر میکروب‌ بر انسان در گذر سال‌ها، محققان یک مدل ریاضی ساختند تا بتوانند نیاکان ما که با شکار زندگی‌شان را می‌گذراندند، شبیه‌سازی کنند.

در طول این پژوهش، مارتین بلیزر، میکروبیولوژیست دانشگاه نیویورک، متوجه شد که میکروب معده، هلیکوباکتر پیلوری، که شایع‌ترین موجود ذره‌بینی است که انسان را مبتلا به عفونت می‌کند، می‌تواند برای دهه‌ها به صورت نمادین در روده انسان زنده بماند،‌ بدون آنکه به او آسیبی برساند. اما در عین حال می‌تواند باعث زخم معده و سرطان معده هم بشود خطری که با بالارفتن سن، افزایش پیدا می‌کند.

بلیزر می‌گوید به این فکر افتادم که یک موجود خیلی ریز، ارگانیسمی دارد که وقتی جوان هستید شما را زنده نگه می‌دارد و وقتی پیر می‌شوید باعث مرگ‌تان می‌شود. این برای انسان خوب نیست، اما برای گونه‌های دیگر چرا. محاسبات آنها به این نتیجه رسید که میکروب‌ها به این خاطر رشد پیدا می‌کنند که مسن‌ترها را هدف قرار دهند.

این امکان وجود دارد که این باکتری‌ها تعداد افراد مسن جمعیت را کاهش می‌دهند و بنابراین به کودکان اجازه می‌دهند که سهم غذای بیشتری از منابع طبیعی داشته باشند.

این باکتری دوران کودکی انسان‌ها را به طرز عجیبی طولانی می‌کند، چیزی که در هیچ حیوانی دیده نمی‌شود.

(منبع: گاردین)

مطلب مرتبط:

داروهای ضدچروک طول عمر را زیاد می‌کنند؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ