آیا گاز خنده می‌تواند به درمان افسردگی شدید کمک کند؟

اگرچه ۸۰ درصد افراد با مصرف منظم دارو، نشانه‌های پیشرفت در بهبودی خود را می‌بینند، اما دو سوم افرادی که از افسردگی رنج می‌برند اصلا درمان را دنبال نمی‌کنند.

بنا به اعلام اتحادیه حمایت از افسردگی و اختلال دوقطبی، اختلال افسردگی ماژور تقریباً ۱۴/۸ میلیون آمریکایی را درگیر خود کرده است.
اگرچه ۸۰ درصد افراد با مصرف منظم دارو، نشانه‌های پیشرفت در بهبودی خود را می‌بینند، اما دو سوم افرادی که از افسردگی رنج می‌برند اصلا درمان را دنبال نمی‌کنند.
افق‌های امید تازه‌ای برای افرادی که افسردگی شدیدشان به درمان‌های معمول پاسخ نمی‌دهد، گشوده شده است. پاسخ برای این بیماران، مصرف نیتروز اکساید است که در بین عموم مردم، با عنوان «گاز خنده» شناخته می‌شود.
نیتروز اکساید، بی‌رنگ و بی‌بو است که در دندانپزشکی به عنوان داروی بی‌حسی استفاده می‌شود. این ترکیب را ژوزف پیرستلی کشف کرد. پس از آن در قرن نوزدهم در سراسر اروپا، به ویژه توسط جراحان آلمانی مورد استفاده قرار گرفت. گاز خنده خاصیت تسکینی دارد و برای مواقعی که بیمار به بیهوشی کامل نیاز دارد استفاده نمی‌شود. از عوارض جانبی این ترکیب، گیجی بیمار است. تیم نیکل ۲۰ بیماری را که دچار افسردگی شدید بودند و با شیوه‌های درمانی معمول بهبود نیافته بودند، زیرنظر گرفتند.
به این افراد در دو نوبت گاز خنده و دارونما داده شد. بلافاصله پس از درمان و یک روز پس از مصرف، شرکت‌کنندگان از لحاظ میزان احساس ناراحتی، احساس گناه، افکار خودکشی، اضطراب و بیخوابی ارزیابی شدند.
چیزی که محققان دریافتند این بود که دو سوم بیماران وقتی با گاز خنده تحت مداوا قرار گرفتند، نشانه‌های پیشرفت را در بهبود افسردگی‌شان مشاهده کردند.
چارلز آز کونوی، استادیار روانشناسی در دانشگاه واشنگتن و یکی از نویسندگان این تحقیق گفت: «بسیاری از بیمارانی که گاز خنده مصرف کردند، پیشرفتی سریع و موثر را در بهبودشان گزارش دادند.»
این یافته‌ها، متخصصان را شگفت‌زده نمی‌کند، چون خنده از… و به عنوان عامل بهبود خلق و خو در نظر گرفته شده است.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ