نویسندگانی که بیماری روانی داشتند: سیلویا پلات

سیلویا پلات، شاعر انگلیسی در دوره تحصیل در دانشکده به افسردگی مبتلا شد و پس از بستری‌شدن در بیمارستان، با شوک‌درمانی معالجه شد.

سیلویا پلات، شاعر انگلیسی در دوره تحصیل در دانشکده به افسردگی مبتلا شد و پس از بستری‌شدن در بیمارستان، با شوک‌درمانی معالجه شد. او بستری‌شدن خود را «زمان تاریکی، ناامیدی و رهایی از اوهام – آنقدر سیاه که تنها ذهن دوزخیان قابل به درکش است -مرگ نمادین، شوک بی‌حسی – و بعد رنج و درد تولد دوباره و بازیابی روان» توصیف کرده بود.
این شاعر چندین و چند بار اقدام به خودکشی کرد و سرانجام در سال ۱۹۶۳ موفق شد جان خودش را بگیرد. او در همان سال با پزشکان حرف زد و از افسردگی شدید گله کرد، حتا از تلاش‌های مکرر و ناموفق‌اش برای خودکشی سخن گفته بود. دکتر سیلویا برای او داروهای ضدافسردگی تجویز کرد و تصدیق کرد که به او افسرگی شدید مبتلاست.
پلات در بین دوستان و همکارانش به خاطر تغییر مداوم خلق و خویش شهره بود. او با کوچک ترین ناکامی به ورطه‌ی افسردگی سقوط کرد.
در شعر او نیز موضوعاتی مثل شوک درمانی، خودکشی و نفرت از خود موج می‌زند.
افسردگی
افسردگی شایع‌ترین بیماری روحی روانی است که بسته به عمقش می‌تواند برای فرد مبتلا، خطرناک باشد. برای‌ بیماری‌ افسردگی‌ واقعی‌ هیچ‌ علت‌ یگانه‌ و روشنی‌ نمی‌توان‌ متصور بود. بعضی‌ از عوامل‌ زیست‌شناختی‌ مثل‌ بیماری‌های‌ جسمی‌، اختلالات‌ هورمونی‌، یا بعضی‌ داروها می‌توانند نقش‌ داشته‌ باشند. ‌اختلالات‌ ارثی‌ نیز می‌توانند مؤثر باشند. بروز این‌ حالت‌ ممکن‌ است‌ با تعداد وقایع‌ ناراحت‌کننده‌ زندگی‌ فرد ارتباط‌ داشته‌ باشد.
درمان افسردگی
افسردگی قابل درمان است. علاوه بر داروهای ضدافسردگی، با اصلاح سبک زندگی هم می‌توان جلوی این بیماری را گرفت.
روزی ده دقیقه تنفس شکمی می‌تواند اضطراب را کاهش دهد و به شما آرامش دهد.
مطمئن شوید که هر روز به یک طریقی با دیگران در ارتباط هستید، خصوصا با آنهایی که به شما نزدیک‌ترند. هر روز حداقل با هشت نفر تماس بگیرید. (حتی اگر شده از طریق پیامک، ایمیل یا شبکه‌های اجتماعی)
هرهفته برنامه‌ی تفریحی ترتیب دهید. یک کاغذ بردارید و رویش کارهایی را که برنامه‌ریزی کردید، بنویسید. کاغذ را جایی بگذارید که وقتی احساس افسردگی می‌کنید بتوانید آن را ببینید و بخوانید.
از خودتان بپرسید آیا این فکر صد در صد درست است، یا جور دیگری هم می‌توان به این موقعیت نگاه کرد؟ نکته‌ی مثبت این موقعیت چیست؟ امروز چه کاری می‌توانم بکنم تا خودم را خوشحال کنم؟
هر روز کاری انجام دهید تا احساس کنید چیزی که می‌خواستید را به دست آورده‌اید. (حتی اگر شده آن کار مرتب کردن کمد لباس‌ها باشد.)
هر جا که می‌توانید و امکانش هست به خودتان تکانی بدهید. بسیاری از افراد مبتلا به افسردگی اعتراف کرده‌اند که ورزش یکی از موثرترین درمان‌ها برای آنها بوده است.
(منبع: ایندیپندنت)

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ