عواقب سنگین داشتن دندان‌های ناسالم

مهرناز زاوه
افتادگی دندان و بیماری‌های لثه در زنان، احتمال ابتلا به سرطان پستان را ۱۱ برابر افزایش می‌دهد.

می‌دانید که دندان‌های سالم  می‌توانند هزینه‌های دندانپزشکی را کاهش دهند اما شاید فکرش را هم نکنید که جلوی ابتلا به چه بیماری‌های مهلکی را می‌گیرند. ما شما را از این خطرات مطلع می‌کنیم تا قدر دندان‌هایتان را بیشتر بدانید. 
حملات قلبی و سکته‌ی مغزی
مطالعات زیادی نشان داده‌اند که التهابات و باکتری‌ها‌ی دندان و لثه پس از راه یافتن به گردش خون سبب ضخیم شدن شریان‌ها شده و خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را افزایش می‌دهند و همزمان پلاکت‌های پرچرب ساخته شده در رگ‌ها تجزیه شده و پس از ورود به مغز موجب سکته‌ی مغزی می‌شوند. 
دلایل قانع کننده‌تری می‌خواهید؟ آخرین بررسی مجله‌ی پزشکی انگلستان نشان داد که پس از بررسی اطلاعات ۱۱‌هزار بزرگسال، مشخص شد افرادی که به طور منظم مسواک نمی‌زنند احتمال بروز بیماری‌های قلبی در آنان نسبت به افرادی که دو بار در روز مسواک می‌زنند دو برابر بیشتر است. پس به قلبتان لطفی کنید و جهت حفظ بهداشت دهان و دندان مسواک را فراموش نکنید. 
دندان و مشکلات تنفسی
طبق بررسی اخیر در مجله‌ی پریودنتولوژی تمیز و سالم نگه داشتن دهان سبب محافطت از ریه‌ها می‌شود. محققان در بررسی ۲۰۰ نفر از افراد ۲۰ تا ۶۰ ساله پی‌بردند که افراد مبتلا به بیماری‌های تنفسی مانند ذات الریه، برونشیت حاد، عفونت تنفسی، یا COPD  از سلامت دندانی کمتری برخوردارند. علت احتمالا باکتری عامل بیماری‌های دندانی است که در قسمت فوقانی گلو تشکیل می‌‌شود و می‌تواند به آسانی به قسمت پایینی دستگاه تنفس راه یافته و سبب مشکلات تنفس شده یا مشکلات جدی ریوی ایجاد کند. 
دندان و سرطان سینه
تحقیقات اخیر در موسسه‌ی کارولینسکا در استکهلم سوئد نشان می‌دهد که افتادگی دندان و بیماری‌های لثه در زنان، احتمال ابتلا به سرطان پستان را ۱۱ برابر افزایش می‌دهد. از آنجا که این اولین تحقیق در این زمینه است برای اثبات این نظریه تحقیقات بیشتری نیاز است. اما به نظر می‌رسد که یافته‌های اخیر را مبنی بر تاثیر مستقیم سلامت عمومی و بهداشت دندانی تایید می‌کند. 
بهداشت دندان در دوران بارداری
اگر حامله هستید یا قصد بچه‌دار شدن دارید لازم است بهداشت دندان‌هایتان را تا آنجا که امکان دارد تقویت کنید. از آنجا که نوسانات هورمونی و جریان گردش خون در بدن طی دوران بارداری افزایش می‌یابد، باید به سلامت دندان و لثه توجه بیشتری کنید. طبق بررسی‌های آکادمی دندان آمریکا التهابات لثه در زنان باردار تا ۴۰ درصد افزایش می‌یابد که موجب حساسیت، خونریزی، ورم و یا نرمی لثه می‌شود. اگر مراقبت‌های دندانی قبل از حاملگی صورت نگیرد و دندان‌ها به حال خود رها شوند سبب بیماری دندانی می‌شوند که این امر مشکلات جدی را در حین زایمان به دنبال دارد. این تحقیقات در حال انجام است و هنوز به قطعیت نرسیده اما چندین بررسی رابطه‌ی بین باکتری دندان و زایمان زودرس، میزان تولد پایین و فشارخون بارداری را تایید کرده‌ِاند. برای در امان ماندن، در مسواک زدن، استفاده از نخ دندان و رفتن نزد دندانپزشک تنبلی نکنید.
(منبع: ایندیپندنت)
مطلب مرتبط:
راز سفیدی دندان‌های کاترین زتاجونز چیست؟
این ۱۲ غذا دندان‌هایتان را برق می‌اندازند

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ