کشف خاصیت عجیب آدامس

mojtaba
الودکتر- می‌گفتند حواس آدم را پرت می‌کند، به همین دلیل کسی اجازه نداشت سر کلاس درس آدامس بخورد. معلم‌ها می‌گفتند. دندانپزشکان می‌گفتند قاتل دندان‌هاست. اما حالا گروهی از دانشمندان یک خاصیت عجیب آدامس را کشف کرده‌اند.

محققانی در دانشگاه خرونیمن در هلند روی تاثیر آدامس تحقیق کردند. آنها متوجه شدند که تنها یک تکه آدامس در ۱۵۰ دقیقه می‌تواند ۱۰۰ میلیون باکتری را که ۱۰ درصد مقدار باکتری‌های موجود در بزاق است، از بین ببرد.
همچنین آنها می‌گویند که آدامس می‌تواند به اندازه‌ی نخ دندان مفید باشد، اگرچه نقاط هدف آنها در دهان متفاوت است.
این تحقیق را که نتایجش در مجله‌ی پلوس وان منتشر شد، محققانی در دانشگاه خرونیمن انجام دادند.
آنها دریافتند که آدامس در ۳۰ ثانیه اول جویدن، بیشترین فایده را دارد و پس از آن خاصیت ضدباکتریایی‌اش، کم می‌شود. محققان گفتند که تنها آدامس‌های بدون قند مفید هستند، اما اگر قند داشته باشند باکتری‌های موجود در دهان را تغذیه می‌کنند.
آنها در یکی از تحقیقاتشان تعداد مشخصی باکتری را با انگشت وارد دهان شرکت کنندگان کردند و بعد از آن‌ها خواستند ۱۰ دقیقه آدامس بجوند.
محققان حدود ۱۰۰ میلیون باکتری را در هر تکه آدامس جویده شده شناسایی کردند و هرچه زمان جویدن بیشتر می‌شد تعداد باکتری‌های پاک‌شده از دهان افزایش می‌یافت.
آنها در تحقیق خود نوشتند که باکتری‌های به دام افتاده را با استفاده به هیکروسکوپ الکترونی رویشی به راحتی می‌شد دید.
در این تحقیق مشخص شد که اگر جویدن آدامس بیش از ۱۰ دقیقه ادامه داشته باشد، بخشی از باکتری‌های جذب شده آدامس، به دهان برمی‌گردد.
(منبع: befornews)

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ