زندگی در ارتفاعات چه ارتباطی با سرطان ریه دارد؟

مهرناز زاوه
زندگی در نقاط مرتفع٬ خطر سرطان ریه را چه در سیگاری‌ها و چه در افراد غیرسیگاری‌ کاهش می‌دهد

مطالعات جدید نشان داده که زندگی در نقاط مرتفع٬ خطر سرطان ریه را چه در سیگاری‌ها و چه در افراد غیرسیگاری‌ کاهش می‌دهد و نشان‌دهنده‌ی این است که اکسیژن در میزان بروز سرطان ریه تاثیر به‌ سزایی دارد.
نتایج یک تحقیق در دانشکده‌ی پزشکی دانشگاه پنسیلوانیا نشان می‌دهد که به ازای هر ۱۰۰ متر ارتفاع٬ میزان وقوع سرطان ریه در افرادی که در آن مناطق زندگی می‌کنند در هر ۱۰۰ هزار نفر حدود ۷.۲۳ درصد کاهش می‌یابد (در ۲۶۰ ناحیه واقع در ۱۱ ایالت غربی٬ میزان متوسط سرطان ریه در بین ۱۰۰ هزار نفر حدود ۵۶.۸ درصد بوده است.)
البته در این راستا محققان در راستای تاثیرات ارتفاع بر سرطان روده بزرگ٬ پستان و پروستات به نتایج خاصی دست نیافتند٬ که تمام بیماری‌های مذکور در ایالات متحده بسیار رایج است.
کامن پی.سیمئونوف معتقد است که فشار جوی کمتر در ارتفاعات بالا منجر به استنشاق کمتر گاز اکسیژن می‌شود٬ در برخی موارد در مناطقی با ارتفاع کمتر، این میزان از حالت عادی یک‌سوم کمتر است و این عامل نشان می‌دهد که چرا میزان وقوع سرطان ریه به موازات افزایش ارتفاع جغرافیایی کاهش می‌یابد٬ اما آماری از این دست به طور یکسان مشمول سرطان‌های خطرناکی چون سرطان روده‌ی بزرگ٬ سرطان سینه و پروستات نمی‌شود. نور خورشید٬ میزان بارندگی٬ دمای هوا و آلودگی دیگر عواملی هستند که بر ابتلا به این سرطان‌ها‌ تاثیرگذار هستند. اما در مورد سرطان سینه٬ ارتفاع جغرافیایی‌ است که تاثیرگذار است. 
(منبع: yahoo)

مطلب مرتیط:

علت گرفتگی گوش در ارتفاعات چیست؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ