رمزگشایی بیماری روانی داعشی‌ها از دید یک روانشناس

mojtaba
الو دکتر- انتشار ویدیوی سلاخی یک گروگان ژاپنی به دست یکی از اعضای گروه داعش، بار دیگر این سوال را پیش می‌آورد که ریشه این همه خشونت چیست؟ دکتر وحید خوش روش، روانشناس و مشاور سایت الو دکتر از بیماری اعضای گروه داعش پرده برمی‌دارد.

دو روز پیش در یک حساب توئیتر، ویدیوی سر بریدن هارونا یاکاوا، یک ژاپنی اسیر شده به دست یکی از اعضای گروه موسوم به داعش پخش شد. یک روز بعد یعنی دیروز، دولت ژاپن صحت این ویدیو را تایید کرد.
داعش با انتشار ویدیویی از دولت ژاپن برای آزادی یک گروگان دیگر تقاضای ۲۰۰ میلیون دلار کرده است.
گروه تکفیری داعش در یک سال گذشته ده‌ها هزار نفر را سلاخی کرده و این کار را به فجیع‌ترین شکل ممکن انجام داده است. ویدیوهای بریدن سر گروگان‌های خارجی، از مشمئزکننده‌ترین موضوعات سرخط خبرها در سال میلادی گذشته بود.


داعشی‌ها اعمال شنیع خود را به دین اسلام نسبت داده‌اند، دینی که از ابتدا تا آخرش مهربانی و رحمانیت است. شاید نکته‌ای که تقریبا همه مسلمانان جهان با آن هم نظر هستند این باشد که داعشی‌ها هچ بویی از اسلام نبرده‌اند.
اما جدای از این ادعای گزاف، ریشه روانی خشونت‌های داعش چیست؟
دکتر وحید خوش‌روش، روانشناس و مشاور سایت الو دکتر درباره ریشه روانی فجایع داعش اینچنین گفته است:
داعش هیچ ربطی به دین اسلام ندارد. حتا به قرائت طالبانی از اسلام هم ربطی ندارد. گروهی که برای جان یک نفر تقاضای میلیون‌ها دلار پول می‌کنند نمی‌توانند به هیچ دینی معتقد باشند. اگرچه ممکن است عده‌ای از همین گروه این باور غلط را داشته باشند. اما این رفتار خشونت‌آمیز که قبلاً حتا به شکل اغراق شده در فیلم‌ها هم به سختی دیده می‌شد ریشه در اختلال روانی این افراد دارد. آن‌ها عقل را تعطیل کرده‌اند و چیزی به جای عقل و به نام عقل نشانده‌اند که به آن‌ها مجوز خشونت را می‌دهد. در واقع این‌ها دچار اختلال عقلانی هستند. عقلی که وجود خارجی ندارد و برساخته خود فرد است، مثل عقل کسی عمل می‌کند که پس از مصرف مواد روانگردان، در قالب توهم به او مجوز بدترین کارها را می‌دهد. احساسات این افراد هم از همین عقل وهم‌الود تبعیت می‌کند. بنابراین این افراد را می‌توان بیمارانی روانی دانست که به جای بستری شدن در تیمارستان‌ها، مقدار زیادی اسلحه به دست شان داده‌اند و رهای‌شان کرده‌اند. نتیجه این اتفاق همان فجایعی است که متاسفانه هر روز در تلویزیون می‌بینیم یا خبرش را می‌شنویم.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ