سرطان‌های شایع در ایران را بشناسید

mojtaba
الودکتر- مرگ چند چهره هنری و ورزشی محبوب در یک سال گذشته براثر سرطان، نگرانی‌های زیادی درباره افزایش آمار مرگ و میر ناشی از سرطان در کشور ایجاد کرد. در واکنش به این نگرانی‌ها، بحث درباره رایج‌ترین سرطان‌ها در ایران داغ شد. در آخرین اظهارنظر در این زمینه معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت میزان شیوع سرطان‌ها در ایران را به ترتیب اعلام کرد.

دکتر رضا ملک‌زاده گفت: در ایران، سرطان معده، پروستات و روده بزرگ شایع است و در زنان سرطان پستان، روده بزرگ، تخمدان و مری شیوع بیشتری دارد.
معاون وزیر بهداشت تاکید کرد: سرطان یک مشکل بزرگ برای نوع بشر است و هر سال ۱۴ میلیون مورد جدید و ۸ میلیون مرگ و میر ناشی از سرطان را داریم که بسیاری از عوامل در آن دخیل است. ۱۸۵هزار مورد از سرطان‌ها مربوط به کودکان است اما بخش عمده آن مربوط به بزرگسالان می‌شود. در سطح جهان شایع‌ترین سرطان‌ها، سرطان پستان، پروستات و معده است. البته باید گفت نوع شیوع سرطان در جهان متفاوت است و بسته به هر منطقه فرق می‌کند. بیشترین موارد سرطان‌ در آمریکای شمالی، اروپا، استرالیا، ژاپن و نیوزیلند است که در کشورهای در حال توسعه و از جمله کشور ما نیز سرطان در حال افزایش است.
معاون وزیر بهداشت با بیان اینکه موضوع سرطان در ایران روال متفاوتی با دنیا و حتی با خاورمیانه دارد، اظهار کرد: در ایران، سرطان معده، پروستات و روده بزرگ شایع است و در زنان سرطان پستان، روده بزرگ، تخمدان و مری شیوع بیشتری دارد. اگر متوسط جهانی بروز سرطان ۱۸۲ در ۱۰۰ هزار نفر در سال باشد، میزان بروز سرطان در ایران، ۱۳۵ نفر در ۱۰۰ هزار نفر در سال است و هنوز از متوسط جهانی میزان بروز سرطان کمتر است.
معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت در ادامه گفت: ۵۰ درصد سرطان‌ها قابل پیشگیری و ۵۰ درصد قابل درمان هستند، اما ۵۰ درصد از سرطان‌ها نیز غیرقابل پیشگیری و درمان هستند و بودجه عمده‌ای در دنیا خرج تشخیص به موقع و درمان می‌شود.
وی با تاکید بر اهمیت نقش تغذیه در بروز سرطان گفت: تغذیه نیز بسیار مهم است و ما در کشور مصرف میوه و سبزیجات ما در کشور کم است. در این مورد مصرف آجیل‌های بدون نمک، یکی از عوامل پیشگیری از سرطان است. امواج الکترونیکی و حتی موبایل نیز می‌تواند منجر به سرطان شود، به طوری که در مطالعات عنوان شده که موبایل می‌تواند باعث بروز سرطان مغز شود.
معاون وزیر بهداشت افزود: ما مجموعه‌ای از فعالیت‌ها را داریم که اگر آنها را انجام دهیم، می‌توانیم از ۵۰ درصد سرطان‌ها پیشگیری کنیم که اعمال و فرهنگسازی آن در جامعه دشوار است.
ملک‌ زاده در مورد نقش وراثت در بروز سرطان اظهار کرد: ارث فقط ۵ درصد در بروز سرطان تاثیر دارد که در این زمینه خیلی هم قابلیت پیشگیری وجود ندارد. یکی از بحث‌های مهم این است که باید در زمینه سرطان‌ها غربالگری کنیم. البته باید ببینیم این غربالگری موثر است یا خیر. بنابراین مهم است که روشی را برای غربالگری انتخاب کنیم که مفید باشد. در حال حاضر گایدلاین‌ها برای پیشگیری از سرطان تغییر کرده است. به طور کلی باید پروتکل‌ها و روش‌های پیشگیری را به طور دقیق مطالعه کنیم تا ببینیم آیا واقعا موثرند یا خیر؟
(منبع: مهر)

۷ غذایی که باعث سرطان سینه می‌شود

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ