مردان مشهور علیه سرطان پروستات (۳)؛ دنیس هاپر

mojtaba
چهره‌های مشهور همیشه در مبارزه با سرطان پروستات برنده نبودند.

چهره‌های مشهور همیشه در مبارزه با سرطان پروستات برنده نبودند.
دنیس هاپر، بازیگر و کارگردانی که در فیلم‌هایی مثل ایزی رایدر، اینک آخرالزمان، مخمل آبی و نوازنده‌ی پیانو ایفای نقش کرد، ۲۹ می سال ۲۰۱۰، ۱۳۰ روز پیش از تولد ۷۶ سالگی‌اش بر اثر ابتلا به سرطان پروستات درگذشت. هاپر از زمان تشخیص سرطانش، تنها ۹ ماه دوام آورد. در ژانویه‌ی این سال، او متوجه شد که سرطان در استخوان‌هایش متاستاز داده و در ماه می او ضعیف‌تر از آن شد که بتواند شیمی درمانی را ادامه دهد. پیش از مرگ او، با ستاره‌ای در پیاده‌روی مشاهیر هالیوود به نامش، جاودانه شد؛ نقطه‌ی پایان خوبی برای یک عمر کار مفید.
در کشورهای پیشرفته سرطان پروستات شایع‌ترین سرطان پس از سرطان پوست و مرگ‌آورترین سرطان در مردان پس از سرطان ریه است اما در ایران آمار دقیقی از مبتلایان به سرطان پروستات در دست نیست، هر چند به‌ه ر حال قطعا  از سرطان‌های شایع مردان است.

پروستات چیست؟
پروستات غده‌ای است به اندازه یک گردو که زیر مثانه قرار دارد و بخشی از سیستم تناسلی مردان را تشکیل می‌دهد. این غده در دو مرحله افزایش حجم پیدا می‌کند؛ یکی در دوران بلوغ و دیگر در حدود ۲۵ سالگی. گاهی افزایش حجم باعث مشکلات ادراری در سنین بالا می‌شود به طوری که تا ۶۰ سالگی ۸۰ درصد مردان این مشکل را دارند. اطراف این غده را مجرای خروجی ادرار احاطه کرده است. مجرای خروجی ادرار، لوله‌ای است که ادرار را از مثانه خارج می‌کند. غده پروستات به جریان مایع منی هم کمک می‌کند.

برای اغلب مردانی که علائم خطر را دارند غربالگری سرطان پروستات از ۵۰ سالگی شروع می‌شود. بالا رفتن سن، توارث و فاکتورهای غذایی مانند مصرف غذاهای چرب و کمبود ویتامین E و سلنیوم از جمله علل بروز سرطان پروستات است. اولین آزمایش‌ها باید در ۴۰ سالگی انجام شود. غربالگری سرطان پروستات شامل آزمایش خون و معاینه پروستات توسط پزشک است.

درمان سرطان پروستات
برای مردان مبتلا به سرطان پروستات موضعی ۳ راه درمانی وجود دارد. پروستات‌برداری رادیکال یک روش جراحی برای برداشتن غده پروستات است. این روش مانع بروز آسیب به اعصاب می‌شود. یک روش دیگر درمانی پرتودرمانی است. پرتو درمانی معمولا به صورت سرپایی انجام می‌شود. وقتی بیماران دچار سرطان پروستات با خطر بالای پیشرفت هستند هورمون درمانی هم به پرتودرمانی اضافه می‌شود. روش درمانی آخر مراقبت فعال است که درباره بیماران مبتلا به مراحل اولیه سرطان پروستات است. در این بیماران آزمایش‌های منظم و گاهی نمونه‌برداری‌های زمان‌بندی شده انجام می‌شود تا اگر شواهدی از رشد سرطان وجود داشته باشد درمان لازم انجام گیرد.
(منبع: celebhealth)

مردان مشهور علیه سرطان پروستات (۱)؛ رابرت دونیرو
هشدار: سرطان پروستات سراغ جوان‌ترها آمده است

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ