بیماری ابولا در اهواز؟

مهرناز زاوه
الودکتر-در یک سال گذشته احتمال شیوع بیماری کشنده ابولا یکی از نگرانی‌های مردم ایران بوده است. در حالی که تاکنون هیچ مورد ابولا از سوی مراکز رسمی گزارش نشده، عده‌ای خبر از مراجعه یک بیمار مبتلا به ابولا به یکی از بیمارستان‌های اهواز دادند.

رئیس بیمارستان ابوذر اهواز گفت: شایعه وجود بیماری ابولا در بیمارستان ابوذر اهواز صحت ندارد. مهران حکیم‌زاده امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اهواز با اعلام این خبر گفت: هیچ موردی از بیماری ابولا در بیمارستان ابوذر اهواز مشاهده نشده است. 
وی به شهروندان خوزستانی توصیه کرد که به شایعات توجه نکنند و در خصوص شایعه مراجعه یک بیمار از کشور عراق با نشانه‌های بیماری ابولا، گفت: یک نوزاد شیرخواره یک ساله، هفته گذشته با نشانه‌های تندی تنفس، تب و به دلیل عدم پاسخ به درمان در بیمارستان بصره کشور عراق توسط خانواده اش به بیمارستان ابوذر اهواز منتقل شد که به دنبال دریافت آنتی بیوتیک‌های مناسب، خوشبختانه علایم تنفسی بیمار کاملا بهبود یافت و تبش نیز قطع شد. 
حکیم‌زاده با اشاره به اینکه درحال حاضر این نوزاد به دلیل بیماری سینه پهلو در این بیمارستان بستری است، افزود: این نوزاد مبتلا به هیچ گونه بیماری مسری نیست. فرزند دیگر این خانواده نیز که به دلیل نارسایی کلیوی اخیرا در عراق فوت شده است، هیچ گونه ارتباطی با بیماری این نوزاد و یا احتمالا با بیماری ابولا ندارد. 
بیماری ویروسی ابولا نوعی بیماری انسانی است که از ویروس ابولا ناشی می‌شود. این بیماری برای اولین بار در کشور کنگو دیده شد. نشانه‌های آن معمولاً دو روز تا سه هفته بعد از تماس با ویروس و به صورت تب، گلودرد، دردهای ماهیچه‌ای و سردرد ظاهر می‌شوند. معمولاً حالت تهوع، استفراغ و اسهال و همچنین کاهش عملکرد کبد و کلیه‌ها به دنبال این موارد می‌آیند. در این زمان، مبتلایان دچار خونریزی می‌شوند. همه‌گیری اخیر ابولا خسارت سنگینی به غرب آفریقا تحمیل کرده و جان انسان‌های زیادی را گرفته است.
محققان گزارش داده‌اند که یک پروتئین جدید توانست درمان عمومی بسیاری از بیماری‌ها مانند ابولا، سرطان مغز، آنفولانزا، هپاتیت را هدف قرار دهد. پژوهشگران توانستند با استفاده از ترکیبی از داروها، با تمرکز روی پروتئین کلیدی  GRP78 و پروتئین‌های هم‌خانواده آن، از تکثیر انواع ویروس‌های عمده در سلول‌های آلوده جلوگیری کنند. آنها یک باکتری مقاوم در برابر آنتی‌بیوتیک ساختند که در برابر آنتی‌بیوتیک‌های رایج آسیب‌پذیر بود و شاهد از بین رفتن سلول‌های بنیادی سرطان مغز در مواجهه با آن بودند.
GRP78  عضو خانواده پروتئین‌هایی است که چپرونز نامیده می‌شوند. این پروتئین‌ها در سلول‌های سرطانی یا سلول‌های آلوده به ویروس بسیار اهمیت دارند،‌ زیرا این سلول‌ها در مقایسه با سلول‌های نرمال یا غیرآلوده پروتئین زیادتری تولید می‌کنند.
پاول دنت، استاد دانشگاه بیوشیمی و زیست‌شناسی مولکولی ویرجینیا گفت: «ما تصور می‌کنیم که با حمله به GRP78 و پروتئین‌های مرتبط با آن، به سلول‌های سرطانی صدمه می‌زنیم. ما توانایی ویروس‌ها برای آلوده کردن و تکثیر را مهار می‌کنیم و می‌توانیم باکتری‌های مقاوم در برابر آنتی‌بیوتیک را از بین ببریم.»

مطلب مرتبط: 
آیا مرزهای کشور در برابر ورود ابولا مقاوم است؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ