خوشمزه‌های سرطان‌زا

مهرناز زاوه
گوشت فرآوری شده موجود در فست فود منجر به ایجاد موادی می‌شود که در پی جهش ژنتیکی فرد را مبتلا به سرطان می‌کند.

 افزایش مرگ و میر ناشی از سرطان در حالی در یک دهه گذشته افزایش پیدا کرده است که پیش از این از عوامل چندم مرگ و میر در ایران محسوب می‌شد. به تازگی بر اساس گزارش وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی سرطان سومین عامــل مرگ و میر در کشورمان شده است.
هم اکنون بیماری سرطان سالانه بیش از ۷۵ هزار ایرانی را مبتلا می‌کند که از این میان ۳۰ هزار نفر نمی‌توانند به مبارزه با این بیماری ادامه دهند و در نهایت به مرگ‌شان ختم می‌شود. آمارها نشان می‌دهد سن ابتلا به سرطان از ۵۰ به ۳۰ سال کاهش پیدا کرده است.
در این گزارش تأکید شده است طی ۱۰ سال آینده میزان بروز این بیماری ۲ تا ۳ برابر می‌شود و با حرکت جمعیت کشور به سمت سالخوردگی میزان بروز این بیماری نیز افزایش خواهد یافت.
تحقیقات پزشکان متخصص در یک دهه گذشته نشان داده است چند عامل اصلی باعث ابتلا به بیماری مهلک سرطان می‌شوند که در این میان مصرف غذاهای آماده (فست‌فود) و روغن‌های اشباع شده در بروز سرطان معده و روده نقش اصلی را بر عهده دارند. به گفته مقام‌های سازمان جهانی بهداشت، دومین علت ایجاد سرطان، مصرف فست فودهاست. بر اساس گزارش سازمان جهانی بهداشت، سال گذشته بیش از ۷ میلیون مرگ و میر در جهان ناشی از سرطان بوده است و انتظار می رود تا سال ۲۰۲۰ این رقم به ۱۰ میلیون نفر برسد و در ۴۰ سال آینده این رقم به دوبرابر میزان فعلی خواهد رسید.
اما آمار قابل توجهی که بانک مرکزی اعلام کرد نشان می دهد ۷۷ میلیون ایرانی سالانه بیش از ۱۱/۱ هزار میلیارد تومان برای خوردن فست فود هزینه می‌کنند.
وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به عنوان متولی سلامت مردم و جامعه درحالی بارها نسبت به مصرف فست‌فود و همچنین مواد غذایی چرب و روغن‌های اشباع شده هشدار داده است که در چند سال اخیر شاهد رشد بی‌رویه و قارچ‌گونه فست فودی‌ها و اغذیه فروشی‌ها در سطح شهرها هستیم. 

علاقه به مصرف فست‌فود در میان نوجوانان افزایش چشمگیری پیدا کرده است به طوری که باعث بروز چاقی و فشار خون در این گروه سنی شده و با ادامه این روند در آینده نزدیک باید شاهد افزایش مرگ و میرهای ناشی از سرطان باشیم.
فست‌فود به خصوص اگر ماده اولیه‌اش گوشت باشد، فرآوری شده است، یعنی با افزودن مواد نگه‌دارنده که در بدن صددرصد منجر به جهش‌های ژنتیکی می‌شود، تولید می‌شود. گوشت فرآوری شده موجود در فست‌فود منجر به ایجاد موادی می‌شود که در پی جهش ژنتیکی فرد را مبتلا به سرطان می‌کند. وجود موادی مثل نیترات سدیم که فست فود را خوشمزه‌تر می‌کند و در کالباس، سوسیس و برگر استفاده می‌شود، در بدن به نیتروزامین که صددرصد سرطان‌زاست تبدیل می‌شود. مهم‌ترین علت ایجاد سرطان‌های دستگاه گوارش همین ماده است و تأثیر آن در به وجود آمدن سرطان قطعی است.
در ایران آلودگی مواد غذایی به مواد سرطان‌زا و روش پخت مواد غذایی دو علت اصلی افزایش سرطان‌های دستگاه گوارش است. اکثر فست فودها سرخ‌کردنی هستند و طی مدت زمان کم و با شعله زیاد طبخ می‌شوند و در اکثر آنها از روغن‌های نباتی جامد استفاده می‌شود. همین موضوع باعث می‌شود سلامت افراد به خاطر اسیدهای چرب ترانس موجود در این مواد غذایی به خطر بیفتد.

فست‌فود چه تاثیری بر حافظه می‌گذارد؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ