عامل تشنج نوزادان و بزرگسالان چیست؟+توضیح دکتر کوروش قره‌گزلو

مهرناز زاوه
ضربه‌های مغزی یا نارسایی اکسیژن موقع تولد نیز می‌تواند موجب بروز تشنج شود.

تشنج نشانه بروز یک فعالیت نورونی همزمان، غیر طبیعی و زیاده در مغز است. تشنج نوزادان و کودکان در بیشتر موارد باعث ترس و واهمه والدین می‌شود و مشاهده صحنه تشنج فرزند برای آنها بسیار نگران‌کننده است. اما پزشکان معتقدند تشنج با وجود ظاهر ترسناکش، کمتر باعث بروز مشکلات جدی برای فرد می‌شود.
دکتر کوروش قره‌گزلو، فوق تخصص مغز و اعصاب،  با بیان اینکه فرد برای بروز حملات تشنجی و صرع نیاز به استعداد ژنتیکی دارد، گفت: یک سوم افرادی که به تومورهای مغزی مبتلا می‌شوند تشنج می‌کنند و درصد بالایی از افرادی که مغزشان دچار آسیب می‌شود نیز تشنج نمی‌کنند بنابراین کسانی که مبتلا به حملات تشنجی می‌شوند به زمینه ژنتیکی نیاز دارند.

تشنج در نوزادان
صرع از زمان نوزادی خود را نشان می‌دهد و علایم آن به صورت تکانه‌های اندام‌ها، مکث تنفسی که موجب اختلال تنفسی و کبودی نوزاد می‌شود، حرکات غیرطبیعی در چشم با خیره شدن چشم به یک سو و تکانه‌های منتشر در چهار اندام است.
قره‌گزلو گفت: ضربه‌های مغزی یا نارسایی اکسیژن موقع تولد نیز می‌تواند موجب بروز تشنج شود. بنابراین لزوم مراقبت حین زایمان برای سلامتی نوزاد اهمیت زیادی دارد.

تشنج در بزرگسالان
کمبود کلسیم در مبتلایان به نارسایی پاراتیروئید و افت قند در مبتلایان به دیابت که داروی زیادی مصرف می‌کنند و افرادی که دچار افت قند خون می‌شوند می‌توانند منجر به تشنج شوند.
دکتر قره‌گزلو گفت: مغز از تنها ماده مغذی که می‌تواند استفاده کند، قند است کسانی که به بیماری خاصی مبتلا می‌شوند و قند خونشان پایین می‌افتد مستعد صدمه مغزی هستند و این استعداد موجب می‌شود تا در صورت افت قند خون فرد دچار تشنج شود. 
او همچنین گفت: در هر حمله تشنجی صدمات جبران‌ناپذیری به مغز وارد می‌شود. همچنین عوارض متابولیکی مانند مشکلات کبدی، کلیوی و ریوی جزو عوارضی هستند که ممکن است در افرادی که زمینه حملات تشنجی دارند موجب بروز تشنج شود. برای تشنج زمینه فرد و فرایندی که بروز زمینه را تسهیل کند نیاز است، این زمینه‌ها می‌تواند نارسایی اکسیژن و ضربه حین تولد، بروز تصادفات رانندگی، دوچرخه‌سواری، ضربه به سر و تومورهای مغزی باشد.

مطلب مرتبط: 
هنگام تشنج کودک چه کنیم؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ