درمان خانگی برای سندروم زبان سوخته

mojtaba
سندروم سوختگی زبان که به آن سندروم دهان سوخته هم می‌گویند زمانی اتفاق می‌افتد که زبان، لب‌ها، سقف دهان و گاهی همه‌ی دهان درد می‌گیرد.

سندروم سوختگی زبان که به آن سندروم دهان سوخته هم می‌گویند زمانی اتفاق می‌افتد که زبان، لب‌ها، سقف دهان و گاهی همه‌ی دهان درد می‌گیرد. 
دکتر مایکل مورای می‌گوید این عارضه بیشتر در زنان میانسال و همین‌طور زنان یائسه اتفاق می‌افتد. علت دقیق سندروم سوختگی مشخص نیست، اما اغلب با کمبود تغذیه، تغییرات هورمونی، آلودگی قارچی، آلرژی، داروها، اضطراب و افسردگی آسیب‌دیدگی عصب‌هایی که کنترل درد و مزه را برعهده دارند، ارتباط دارد.
از علایم این بیماری می‌توان به خشکی و زخم دهانی، خارش، درد و تورم، احساس کرختی، تغییرات چشایی اشاره کرد. به گفته دکتر مورای، متخصص درمان‌های خانگی، برای درمان این بیماری نیز درمان‌های خانگی هست که به شرط استفاده‌ی منظم از آن‌ها می‌توانند سودمند باشند.


اسفناج‌/ کلم بروکلی
اسفناج و کلم بروکلی سرشار از ویتامین A هستند که سیستم ایمنی بدن را بالا می‌برند و به درمان سرعت می‌بخشند. این دو همچنین مقدار زیادی ویتامین B2 (ریبوفلاوین) دارند که کمبودش به جذب آهن آسیب می‌زند. اسیدفولیک نیز از سیستم ایمنی بدن محافظت می‌کند و مانع اختلال لوله‌ی عصبی می‌شود. ویتامین B6 موجود در کلم بروکلی نیز برای عملکرد مناسب سیستم عصبی، کارکرد هورمونی و همین‌طور سیستم ایمنی مهم است.
ویتامین C به شکل‌گیری هورمون‌های استرس کمک می‌کند و همچنین برای سلامت لثه و دندان‌ها لازم است.

;j
اسفناج و بروکلی سرشار از آهن هستند، کمبود آهن منجر به سوختگی در دهان و زبان، آلودگی‌های قارچی، سرخی و تورم و زخم دهان می‌شود. به علاوه بروکلی مقدار زیادی ویتامین B12 دارد که سیستم عصبی به آن نیاز دارد و کمبود آن باعث سوزش و کرختی در دهان می‌شود. در کتاب «دایره‌المعارف درمان خانگی» آمده که به طور کل اسفناج و کلم بروکلی به تنهایی می‌توانند با کمبود مواد مغذی، تغییرات هورمونی، آلودگی قارچی، اضطراب و افسردگی مقابله کنند و همچنین مانع آسیب‌دیدگی عصب‌هایی شوند که درد و قوه‌ی چشایی را کنترل می‌کنند و به همین دلیل برای درمان سوختگی زبان مفیدند.


آب هویج
آب هویج، منبع غنی ویتامین A است که می‌تواند سیستم ایمنی بدن را ارتقا بخشیده و به درمان سرعت می‌بخشد. ویتامین C موجود در هویج به شکل‌گیری هورمون‌های استرس کمک می‌کند و برای حفظ سلامت دهان، استخوان و دندان لازم است. ویتامین B6 موجود در هویج نیز برای عملکرد درست سیستم عصبی، کارکرد هورمون‌ها و سیستم‌ ایمنی بدن مهم هستند. اسیدفولیک هویج نیز سیستم ایمنی بدن را حفظ می‌کند و مانع از اختلال لوله‌ی عصبی می‌شود. خوردن آب هویج در مراحل اولیه‌ی ابتلا به سندرم دهان سوخته که خوردن غذا دشوار است، سودمند خواهد بود. نوشیدن آب هویج تمام نیازهای تغذیه‌ای را مهیا می‌کند.

زبان سوخته در اثر نوشیدنی‌های بسیار داغ را چطور درمان کنیم‌؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ
نظرات
شعیب مرادف

شعیب مرادف

1394-07-25 - 06:08 پاسخ

من در رابطه به سندروم یا سوختگی دهان مخصوصا زبان سوالی دارم اینکه خانم ام از دوران طفلیت به این مرض مبتلا بوده و فعلا زبانش بشکل سوختگی معلوم میشود اما میگوید اصلا دردی را احساس نمیکند دلیل اش چیست ؟آیا او از ناحیه زبان بی حس است؟ اگر بلی پس چگونه خانم ام مزه غزا را حس میکند در حالیکه همه مزه ها را احساس میکند... لطفا منتظر جواب شما هستم

admin

admin

1394-07-25 - 06:08

جهت دریافت مشاوره تلفنی از پزشکان وبسایت الو دکتر می توانید

روزهای : شنبه تا چهارشنبه از ساعت 9 الی 21 ازطریق تلفن ثابت با شماره تلفن  9099071353 تماس بگیرید

پزشکان وبسایت الو دکتر آماده پاسخگویی به سوالات شما میباشند .