هشدار درباره تخفیف قیمت تن ماهی‌ها

مهرناز زاوه
ارائه تخفیف‌های ۵۰ درصدی برای فروش تن ماهی از سوی واحدهای تولیدی غیر‌مجاز که اصطلاحا زیر‌پله‌ای نامیده می‌شوند، به منظور افزایش فروش صورت می‌گیرد و خریداران باید هنگام خرید به برند و علامت استاندارد تن ماهی توجه کنند.

این روزها افراد به علت مشغله‌ی زیاد و دغدغه‌های شهرنشینی، در طول هفته بارها مجبور به استفاده از انواع کنسروها می‌شوند. اما این روزها خبر از تخفیف‌های عجیب و غریب کنسروهای تن ماهی به گوش می‌رسد.
محمد میررضوی، دبیر سندیکای صنایع کنسرو ایران، درباره تخفیف ۲۵۰۰ تومانی تن ماهی که البته به جیب عمده‌فروشان می‌رود گفت: واحدهای تولید تن ماهی که استاندارد و تحت نظر وزارت بهداشت هستند چنین تخفیف‌هایی را ارائه نمی‌کنند. طبق تفاهم‌نامه سندیکای تن ماهی با سازمان حمایت مصر‌ف‌کنندگان و تولیدکنندگان قرار شده است که قیمت هر قوطی تن ماهی براساس نوع و وزن بین ۵۶۰۰ تا ۵۷۰۰ تومان در نظر گرفته شود.
میررضوی گفت: ارائه تخفیف‌های ۵۰ درصدی برای فروش تن ماهی از سوی واحدهای تولیدی غیر‌مجاز که اصطلاحا زیر‌پله‌ای نامیده می‌شوند، به منظور افزایش فروش صورت می‌گیرد و خریداران باید هنگام خرید به برند و علامت استاندارد تن ماهی توجه کنند.
او تعداد واحد‌های تولید تن ماهی را ۱۲۰ تا عنوان کرد و گفت: از این تعداد ۷۰ درصد آن‌ها به صورت غیرمجاز و زیرپله‌ای‌ها فعالیت می‌کنند. بسیاری از واحدهای تولید تن ماهی به دلیل نظارت و کنترل از سوی سندیکا، تمایل به عضویت در این مجموعه ندارند.
او با بیان این‌که وزارت بهداشت و سازمان ملی استاندارد برخوردهای لازم را برای مقابله با واحدهای زیر پله‌ای انجام می دهند، گفت: واحد‌هایی که عضو سندیکا هستند، تن ماهی مرغوب و با کیفیت در بازار عرضه می‌کنند.
میررضوی با بیان این‌که تن ماهی استاندارد ایرانی قابل رقابت با محصولات کشورهای اروپایی و آسیایی است، گفت: سالانه صادرات بسیار خوبی به کشورهای اروپایی و آسیایی بدون هیچگونه مشکلی صورت می‌گیرد.
او وزن استاندارد هر قوطی تن ماهی را ۱۸۰ گرم عنوان کرد و گفت: اگر واحد تولیدی قصد کاهش وزن داشته باشد باید آن را روی قوطی درج کند و اگر حجم مواد موجود در قوطی کمتر از وزن درج شده روی قوطی بود، مصر‌ف‌کننده باید از مصرف تن ماهی صرف‌نظر کند.
وی ادامه داد: فروش تن ماهی ۱۲۰۰ تومانی در حاشیه اتوبان‌ها غیر منطقی است چرا که بسته‌بندی هر قوطی تن ماهی ۴۰۰ تومان هزینه دارد و با توجه به این که تن ماهی یک ماده غذایی مهم است مصر‌ف‌کننده باید از خرید این گونه تن ماهی‌ها جدا خودداری کند.
میررضوی یکی دیگر از راهکارهای تشخیص تن ماهی استاندارد و سالم را توجه به کلمه تن روی بسته بندی عنوان کرد: مصر‌ف‌کنندگان باید هنگام خرید تن ماهی به تمام نکات توجه کنند. 

مطلب مرتبط: 
با خطرات کنسرو آشنایی دارید؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ