چه کسانی نباید دمر بخوابند؟

مهرناز زاوه
مطالعات محققان دانشگاه شیکاگو نشان می‌دهد که خوابیدن روی شکم، احتمال مرگ ناگهانی را در بیماران مبتلا به صرع افزایش می‌دهد.

مطالعات محققان دانشگاه شیکاگو نشان می‌دهد که خوابیدن روی شکم، احتمال مرگ ناگهانی را در بیماران مبتلا به صرع افزایش می‌دهد. 
‌در این مطالعه بیش از هزار بیمار مبتلا به صرع مورد بررسی دقیق قرار گرفتند و نتایج نشان می‌دهد که حالت خوابیدن در این افراد بسیار موثر است. در این مطالعات ۲۵۳ مرگ غیرمنتظره در بیماران مبتلا به صرع، در هنگام خوابیدن بر روی شکم به ثبت رسید.
‌در ادامه این گزارش آمده است که مرگ ناگهانی در افراد مبتلا به صرعی که به حالت «دمر» می‌خوابند، در بیماران ۴۰ ساله و جوانتر، شایع‌تر است. محققان احتمال می‌دهند که دلایل این امر مشابه سندرم مرگ ناگهانی نوزاد است که معمولا به دلیل کمبود سرتونین رخ می‌دهد.
‌صرع یکی از شایع‌ترین اختلالات عصبی در ایالات متحده است. این بیماری هیچ درمان قطعی ندارد و فقط می‌توان تشنج را با دارو و روش‌های مختلف کنترل کرد. اگرچه بروز صرع در هر سنی امکان دارد ولی در کودکان و افراد مسن شایع‌تر است.
‌در آمریکا از هر۲۶ نفر یک نفر به صرع مبتلا است. سکته مغزی، ضربه مغزی و عفونت سیستم عصبی مرکزی از مهمترین دلایل ابتلا به صرع محسوب می‌شوند. هزینه‌های مستقیم و غیر‌مستقیم این بیماری در آمریکا حدود ۱۵.۵ میلیارد دلار در سال برآورد شده است.
نتایج این تحقیقات در نشریه «Neurology» منتشر شده است.

مطلب مرتبط:
عامل تشنج نوزادان و بزرگسالان چیست؟+توضیح دکتر کوروش قره‌گزلو

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ