پشت چراغ قرمز نفس نکشید

مهرناز زاوه
پشت چراغ قرمز‌ها هوا ۲۹ برابر آلوده‌تر است.

نتایج یک تحقیق جدید نشان می‌دهد که پشت چراغ قرمز‌ها هوا ۲۹ برابر آلوده‌تر است.
این تحقیق نشان می‌دهد زمان توقف پشت چراغ قرمز فقط دو درصد کل زمان رانندگی است، اما ۲۵ درصد کل آلودگی را که سرنشینان در معرض آن قرار می‌گیرند، تشکیل می‌دهد.
ترمز زدن برای ایستادن پشت چراغ قرمز و بعد حرکت از حالت متوقف بعد از سبز شدن چراغ، بعلاوه فاصله نزدیک خودروها به همدیگر باعث افزایش تولید آلاینده‌ها از خودرو می‌شود.
پراشانت کومار محقق ارشد این تحقیق می‌گوید: آلودگی هوا اخیرا در بین ده خطری که سلامت بشر را در سطح جهانی تهدید می‌کند قرار گرفته و سازمان بهداشت جهانی آلودگی هوا را با سالانه هفت میلیون مورد مرگ مرتبط می‌داند.
از این بین، ۳.۷ میلیون مورد به علت آلودگی هوای بیرون خانه و مابقی به علت آلودگی هوای داخل خانه‌ها جان خود را از دست می‌دهند.
زمانی که ما در خودرو صرف می‌کنیم علیرغم تمام تلاش‌ها در یک دهه گذشته تقریبا ثابت مانده و با اضافه شدن به تعداد خودروهای در حال تردد، ما در رفت و آمد روزمره هر چه بیشتر در معرض آلاینده‌ها قرار می‌گیریم.
دکتر کومار می‌گوید که تغییر مسیر روزانه برای اینکه کمتر به چراغ قرمز برخورد کنیم ممکن است برای بسیاری مقدور نباشد اما رانندگان می‌توانند پشت چراغ قرمز شیشه ماشین را بسته نگه دارند، دریچه‌های هوای ماشین را ببندند و تا جایی که ممکن است فاصله بیشتری با خودروی جلویی داشته باشند.
عابرانی که مرتب از چنین تقاطع‌هایی رد می شوند باید راه‌های جایگزین را در نظر بگیرند که تقاطع و چراغ قرمز کمتری داشته باشد.
دکتر کومار تنظیم بودن چراغ‌های قرمز را مهم می‌داند، چون زمان توقف پشت چراغ را کاهش می‌دهد.
سازمان بهداشت جهانی آلودگی هوا را مهم‌ترین عامل محیطی مرگ در دنیا دانسته و چهار شهر ایران از جمله اهواز را در میان ده شهر آلوده دنیا قرار داده است.
برخی منابع نیز اهواز را آلوده‌ترین شهر دنیا معرفی کرده‌اند که میزان ذرات معلق در هوای آن حداقل سه برابر پکن و ۱۳ برابر لندن است.
در چند سال گذشته آلودگی هوای خوزستان به‌ویژه اهواز به معضلی جدی بدل شده و پاییز سال گذشته بیش از بیست هزار نفر فقط در طی چند روز به دلیل مشکلات تنفسی به بیمارستان‌ها و مراکز درمانی مراجعه کردند.
برخی منابع داخلی ایران، آلودگی هوا در شهرهای خوزستان را ۲۵ برابر حد مجاز اعلام کرده‌اند.
در تهران، کاهش استفاده از سرب در بنزین باعث شده هوا بهتر شود، مونوکسید کربن کاهش زیادی پیدا کرده و گوگرد از ۸ هزار در میلیون به کمتر از ۲۰۰ رسیده (حد مجاز کمتر از ده است) با این حال حداقل یک سوم روزهای سال هوای تهران در وضعیت ناسالم قرار دارد.

مطلب مرتبط: 
کدام ویتامین برای مقابله با آلودگی هوا مؤثرتر است؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ