درمان‌های خانگی برای زردی نوزادان

mojtaba
الودکتر- معمولاً زردی با قوی‌شدن کبد کودک، خود به خود درمان می‌شود. اما دیدن اینکه عزیز دردانه‌تان رنج می‌کشد یا گریه می‌کند، دلپذیرنیست. دکتر مایکل مورای، متخصص درمان خانگی می‌گوید وقتی نوزادتان را به خانه بردید از این درمان‌ها برای برطرف‌ کردن زردی استفاده کنید.

اغلب از والدین خواسته می‌شود که مراقب علایم زردی در نوزادان باشند. رنگ زرد در چشمان و پوست عموماً بر وجود بیماری زردی یا یرقان دلالت دارد. از آنجایی که کبد نوزاد هنگام تولد کامل نیست، همیشه نمی‌تواند بیلی روبین (رنگدانه‌های موجود در خون، صفرا و ادرار) اضافی را دفع کند این رنگدانه‌ها روی پوست جمع می‌شوند.
معمولاً زردی با قوی‌شدن کبد کودک، خود به خود درمان می‌شود. اما دیدن اینکه عزیز دردانه‌تان رنج می‌کشد یا گریه می‌کند، دلپذیرنیست. دکتر مایکل مورای، متخصص درمان خانگی می‌گوید وقتی نوزادتان را به خانه بردید از این درمان‌ها برای برطرف‌ کردن زردی استفاده کنید.

نوردرمانی خانگی
در مواردی که تعداد رنگدانه‌های نوزاد پایین نمی‌آید یا در حال افزایش است، نوردرمانی خانگی لازم است. برای این کار با یک لامپ آفتابی بخصوص به بچه نور تابانده می‌شود. این نور تعداد رنگدانه‌ها را در بدن کم می‌کند. از پتوی مخصوص نوردرمانی هم می‌توانید استفاده کنید و بچه‌تان را در آن بپیچید.

یاد بگیرید که آرام باشید
بعضی والدین وقتی وضع بچه‌شان را می‌بینند الکی پریشان می‌شوند و از کوره درمی‌روند. یاد بگیرید که آرامش داشته باشید. زردی نوزادان،اتفاقی بسیار شایع است و به هیچ‌وجه خطرناک نیست. مگر اینکه علایم مشخصی در او ظاهر شده باشد. به توصیه‌های دکتر گوش دهید و از اضطراب بی‌مورد خودداری کنید.
در کتاب «دایره المعارف درمان خانگی» آمده برای دفع رنگدانه‌های بیلی‌روبین از طریق ادرار، بچه باید یک برنامه غذایی سرشار از مایعات داشته باشد. مادرها باید مداوم به بچه‌شان شیر بدهند. هر دو ساعت یک بار به بچه شیر بدهید. هم می توانید به او شیر مادر بدهید هم شیر خشک. اما شیر مادر به دلیل آنتی‌بادی‌هایی که دارد به مراتب بهتر است.


دکتر مایکل مورای
زمان خواب بچه را کاهش دهید
این احتمال وجود دارد که نوزادتان به دلیل ابتلا به بیماری زردی بیش از حد بخوابد. زردی می‌تواند بچه‌‌تان را خسته کند. سعی کنید زمان خوابش را کوتاه کنید، مدام بیدارش کنید تا شیر بخورد. هرچقدر بچه بیشتر شیر بخورد بهتر می‌تواند زردی را شکست دهد.

شیر خشک
پزشکان برای اینکه مایعات بیشتری جذب کند، از شما می‌خواهند که به او شیر خشک بدهید. می‌توانید این کار را با قاشق، انگشت و یا سرنگ انجام دهید. در خلال روز می‌توانید از سینه‌تان شیر بگیرید و در یخچال نگه‌‌داری کنید تا از عفونت سینه و ورم پستان جلوگیری شود.
به گفته دکتر مورای همزمان مهم است که نشانه‌های بیماری در نوزادتان را چک کنید و ببینید که شمار رنگدانه‌ها کم شده یا نشانه‌ها از بین رفته است یا نه.

مطلب مرتبط:
برای جلوگیری از زردی نوزادان چه کاری باید انجام داد؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ