ایمنی سیستم تنفسی بدن در مقابله با ریزگردها

مهرناز زاوه
به بیمارانی که برونشیت (آلرژی و حساسیت) یا آسم (تنگی نفس) دارند توصیه اکید می‌شود به دلیل اینکه گرد و غبار، انسداد مجراهای تنفسی را چند برابر می‌کند حتی‌الامکان در معرض این پدیده قرار نگیرند.

چند سالی است که غبار تیره‌ای به رنگ قهوه‌ای، آسمان نیمی از کشور را در مناطق غربی، مرکزی و جنوبی فرا گرفته است. غباری که سال‌ها بود بر سر و روی مردم خوزستان باریدن گرفته بود اما کمتر مورد توجه رسانه‌ها و محافل علمی و دولتی قرار گرفته بود. اما این پدیده زمانی به یک بمب رسانه‌ای تبدیل شد که دامنه این گرد و غبارها چنان گسترش یافت که حتی به پایتخت هم رسید و نشان داد می‌تواند حتی دیواره‌های بلند زاگرس را هم در‌نوردیده و تا مناطق مرکزی و شمالی ایران هم برسد و اینچنین بود که ناگهان توجهات به این معضل جلب شد.
دکتر محمود شیشه‌گر در این‌باره گفت: یکی از راه‌های ورود ریزگردها و سایر آلودگی‌های موجود در هوا به بدن‌، مجاری تنفسی است که با گرد و غبار ناشی از تغییر جهت گردش کره زمین و بروز خشکسالی‌های دامنه‌دار بیش از یک دهه‌، آسیب‌هایی را متوجه سیستم تنفسی افراد کرده است.
او گفت: به بیمارانی که برونشیت (آلرژی و حساسیت) یا آسم (تنگی نفس) دارند توصیه اکید می‌شود به دلیل اینکه گرد و غبار، انسداد مجراهای تنفسی را چند برابر می‌کند حتی‌الامکان در معرض این پدیده قرار نگیرند.
شیشه‌گر گفت: ضعف اقتصادی و اجرایی کشورهای هم‌جوار ایران ، موجب تشدید گرد و غبار و متعاقب آن هجوم ریزگردها به کشورمان شده است‌. او پیشنهاد داد که افراد در هنگام خروج از خانه حتما از ماسک استفاده کنند و در داخل منازل خود تا جایی که امکان‌پذیر است به استنشاق هوای مرطوب از طریق دستگاه‌های بخور صنعتی یا بخورهای سنتی مثل استنشاق بخار آب جوش بپردازند.
او مهم‌ترین راهکار مبارزه با این جریانات اکولوژیکی را تقویت مالی کشورهای مجاور از طریق سازمان‌های بین‌المللی دانست، تا با غلبه بر ضعف مالی قادر به جلوگیری از بروز این پدیده شوند. ضمن اینکه با انعقاد قرارداد و قرار دادن بند و تبصره با دول همسایه ، امکان تشکیل ریزگردها کاهش مطلوبی یابد.

مطلب مرتبط: 
ریزگردها تا محل کار دنبال‌تان می‌آیند، چاره چیست؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ