با این گروه‌خونی احتمالاً در پیری حافظه‌تان را از دست می‌دهید

maryam01
الودکتر- مطالعه‌ای بر روی بیش از ۳۰۰۰۰ نفر نشان می‌دهد که بین گروه خونی و علائم پیش از «از دست دادن حافظه» ارتباطی وجود دارد.

مطالعه‌ای بر روی بیش از ۳۰۰۰۰ نفر نشان می‌دهد که بین گروه خونی و علائم پیش از «از دست دادن حافظه» ارتباطی وجود دارد.
بر اساس یک تحقیق جدید افرادی که گروه خونشان AB است با بالا رفتن سن‌ بیشتر مشکل از دست دادن حافظه دارند.
گروه‌های خونی نامتداول که تقریبا در ۴ درصد افراد مشاهده شده با بالا رفتن سن موجب بروز مشکلات حافظه و فکری می‌شود.
در این تحقیق که در مجله‌ی نورولوژی به چاپ رسید محققان گفتند افرادی که گروه خون AB دارند ۸۲ درصد احتمال پیشرفت مشکلات شناختی که می‌تواند به فراموشی بینجامد در آنها بیشتر است. پروفسور کاشمن سرپرست این تیم تحقیقات گفت: «تحقیق ما بر روی گروه خونی و خطر اختلال‌شناختی بوده، اما تحقیقات بیشتر‌ نشان داده عواملی نظیر فشار خون، دیابت و کلسترول بالا باعث افزایش خطر نارسایی شناختی و از دست دادن حافظه می‌شود.»
هم‌چنین گروه‌ خونی با سایر وضعیت‌های رگی-عروقی مانند سکته قلبی نیر ارتباط دارد. بنابراین این یافته‌ها بر ارتباط میان مشکلات رگی-عروقی و سلامت مغز تأکید دارد.
افرادی که گروه خونی AB دارند نباید زیاد نگران باشند، با این همه در مقایسه با شیوه زندگی و تأثیرات محیطی، تأثیر گروه خونی نسبتا کم است. به عبارت دیگر: ورزش منظم، خوب ‌غذا‌خوردن و پرهیز از سیگار می‌تواند تأثیرات مثبت گسترده‌تری نسبت به تأثیرات منفی گروه خونی داشته باشد.
همچنین چندی پیش محققان دریافتند سطح بالای هورمون استرس‌ کورتیزول در افراد مسن‌تر می‌تواند به زوال کوتاه‌مدت منجر حافظه شود. محققان افزایش مقدار کورتیزول را به از دست دادن سیناپس‌ها در قشر پیش پیشانی پیوند زده‌اند. این بخش از مغز مسوول حافظه کوتاه‌مدت است.‌ انجام آزمایش‌ روی موش‌های آزمایشگاهی این پیوند را تایید کرده است.
در آزمایش‌ها، موش‌های مسن‌تر با سطح کورتیزول بالا در پیدا کردن راه در مسیر پرپیچ و خم ضعیف عمل کردند، در حالی که موش‌های مسن با کورتیزول پایین، و همین‌طور موش‌های جوان همگی با سطح کورتیزول متفاوت توانستند راه خود را پیدا کنند.
براین اساس محققان به این نتیجه رسیدند که بین کورتیزول و از دست دادن حافظه در سنین بالای ۶۵ سال ارتباط وجود دارد.
(منبع: msn)

مطلب مرتبط:
کدام بیماری در کمین گروه خونی شماست‌؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ