درمان مناسب برای کبد چرب کدام است؟+پاسخ دکتر علی‌اکبر شایسته

مهرناز زاوه
مصرف داروهای شیمیایی برای درمان این بیماری راه‌حل مناسبی نیست زیرا علاوه بر اینکه عوارض بعدی را در پی دارند، تاثیر زیادی نیز در جهت بهبودی این بیماری بر روی بدن نمی‌گذارند.

کبد نقش مهمی در سوخت و ساز و شکستن چربی‌ها در بدن دارد. در صورت بروز اختلال در آن، چربی در کبد رسوب کرده و با انباشته‌ شدن چربی در سلول‌های کبدی می‌تواند به التهاب این سلول‌ها منجر شود. کبد چرب، یکی از بیماری‌های شایع در جامعه است که در نتیجه‌ی بسیاری از بیماری‌ها و یا حالت‌های تغذیه‌ای در بدن ایجاد می‌شود. 
دکتر علی اکبر شایسته، متخصص داخلی، درباره این بیماری گفت: زمانی که مولکول‌های چربی در سلول‌های کبدی رسوب کنند، حالتی ایجاد می‌شود که به آن کبد چرب می‌گویند. وجود تا ۵ درصد چربی در کبد طبیعی است ولی بیشتر از آن، رسوب چربی است. معمولا درصد چربی در کبد با آزمایش قابل اندازه‌گیری نیست و تنها در نمونه‌برداری کبد مشخص می‌شود.
او گفت: ساده‌ترین، راحت‌ترین و ارزان‌ترین راه برای تشخیص کبد چرب انجام ‌سونوگرافی‌ است که چربی جایگزین شده در سلول‌های کبدی را نشان می‌دهد. علاوه بر سونوگرافی ممکن است آزمایشاتی هم در بعضی افراد که در کبدشان التهاب وجود دارد، صورت گیرد ولی خود چربی کبد را با سونوگرافی، ام آر ای، اسکن و نمونه‌برداری کبد می‌توان تشخیص داد. روش جدید و سیستم جدید ‌فیبرواسکن‌ هم می‌تواند میزان و درصد چربی را مشخص کند. او با تاکید بر اینکه سونوگرافی به تنهایی برای تشخیص کافی نیست، ادامه داد: از لحاظ شدت و ضعف باید آزمایشاتی بر روی بیمار صورت گیرد و سایر علت‌ها هم حتما بررسی شود زیرا ممکن است بیماری دیگری هم همراه این بیماری وجود داشته باشد.
دکتر شایسته با اشاره به اینکه کبد چرب به تنهایی به بدن بیمار صدمه نمی‌زند، گفت: معمولا کبد چرب همراه با چاقی، دیابت، بیماری‌های قلبی عروقی و مسائل مربوط به این بیماری‌ها بروز می‌یابد.
او همچنین گفت: این بیماری در کودکان هم ممکن است بروز پیدا کند که یکی از دلایل آن، چاقی است. بعضی اوقات داروها یا بیماری‌های ژنتیکی هم می‌توانند کبد را چرب کنند ولی مهم‌ترین علت بروز این عارضه، عوارض داروها است.
دکتر شایسته درباره شیوه درمان این بیماری گفت: برای درمان بیماری کبد چرب باید شیوه زندگی خود را تغییر دهیم یعنی رژیم غذایی را باید تغییر دهیم و فعالیت بدنی را زیاد کنیم، غذاهایی که دارای کالری زیاد هستند را از رژیم غذایی خود حذف کنیم یا کم مصرف کنیم و به‌جای آنها غذاهای گیاهی و سبزیجات را در رژیم غذایی خود بگنجانیم. مصرف داروهای شیمیایی برای درمان این بیماری راه‌حل مناسبی نیست زیرا علاوه بر اینکه عوارض بعدی را در پی دارند، تاثیر زیادی نیز در جهت بهبودی این بیماری بر روی بدن نمی‌گذارند.
او با بیان این که احتمال ابتلا به بیماری کبد چرب در افراد چاق بیش‌تر است، گفت: بیماری کبد چرب علائم خاصی ندارد و مشخص نیست مگر این که بیماری خیلی پیشرفته و شدید باشد. ممکن است این بیماری ضعیف باشد و مشکل خاصی هم در افراد ایجاد نکند ولی کسانی که دیابت یا بیماری دیگری دارند، ممکن است به تدریج به سیروز هم مبتلا شوند.
شایسته درباره سیروز کبدی توضیح داد: وقتی کبد از حالت طبیعی خارج می شود، سلول‌های کبدی عملکرد خود را از دست می‌دهند و از بین می روند، این حالت را سیروز می‌گویند. اگر در کبد چرب التهاب به وجود آید، در شرایط خاص به سمت سیروز می رود. سیروز مرحله و شرایطی است که کبد معمولا به طور غیرقابل بازگشت آسیب دیده و در این شرایط ممکن است فرد مبتلا دیگر نتواند فعالیت‌های خود را به درستی انجام دهد.

مطلب مرتبط: 
کبد چرب را با طب سنتی درمان کنید+ توضیح دکتر علیرضا عباسیان

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ
نظرات
حبیب

حبیب

1396-04-17 - 15:24 پاسخ

قند وشکر وتمام شیرینیجات را مطلقا نخورید به جای آن تا می توانید از سبزیجات ومیوه بخورید .گوشت قرمز اصلا نخورید وکوشت سفیدمانند مرغ ،ماهی و میگو را اب پز بخورید.روزی45دقیقه پیاده روی بدون توقف انجام دهید.والسلا م

1394-10-19 - 10:44 پاسخ

ایا جوش صورت و خارش صورت ربطی به کبد دارد

admin

admin

1394-10-19 - 10:44

جهت دریافت مشاوره تلفنی از پزشکان وبسایت الو دکتر می توانید

روزهای : شنبه تا چهارشنبه از ساعت 9 الی 21 ازطریق تلفن ثابت با شماره تلفن  9099071353 تماس بگیرید

پزشکان وبسایت الو دکتر آماده پاسخگویی به سوالات شما میباشند .

1394-08-20 - 03:05 پاسخ

سلام همه چیز درمورد کبد چرب گفت جز اینکه چی بخوریم!!!حالا مطلب درمورد چیه!!اینکه چی بخوریم وقتی کبد چرب داریم!!!!!!!!!!!!