گواردیولا: بعد از ورزش حمام نکنید

mojtaba
فرض کنیم اول خودتان را با نرمش گرم کرده‌اید، بعد یک دور تمرینی دویده‌اید، مثلا ۵۰۰ متر. بعد از دویدن هم با نرمش کارتان را به پایان برده‌اید، حالا چکار باید بکنید؟ حمام؟ نمی‌دانم چرا بعضی‌ها به این گزینه فکر می‌کند.

فرض کنیم اول خودتان را با نرمش گرم کرده‌اید، بعد یک دور تمرینی دویده‌اید، مثلا ۵۰۰ متر. بعد از دویدن هم با نرمش کارتان را به پایان برده‌اید، حالا چکار باید بکنید؟ حمام؟ نمی‌دانم چرا بعضی‌ها به این گزینه فکر می‌کند. اگر درباره برنامه تمرینی و سبک زندگی ورزشکار محبوب‌تان کمی مطالعه کرده باشید متوجه می‌شوید بدترین کار پس از انجام ورزش، حمام کردن است. شاید بعضی‌ها تصور کنند ورزشکاران بعد از بازی در رختکن بلافاصله دوش می‌گیرند بعد لباس‌های شان تن می کنند و به خانه می‌روند. هر ورزشکار نیمه‌حرفه‌ای می‌داند چقدر این کار غلط است. نیازی نیست در ترکیب یک تیم فوتبال حرفه‌ای بازی کرده باشید تا پزشک تیم‌تان به شما تذکر بدهد. بعد از ورزش نباید حمام کنید چون این کار باعث می‌شود پارگی‌های خرد در عضلات‌تان خونریزی کنند و باعث درد شوند. 
وقتی در تیم نونهالان بارسلونا بازی می‌کردم یک روز مربی‌مان ما را دور هم جمع کرد و الخاندرو گونزالس را به ما معرفی کرد. بعدا فهمدیم که او یکی از بهترین مربیان بدنسازی اسپانیا است.
گونزالس به ما گفت که قدم در راه سختی گذشته‌اید و هر لحظه مصدومیت تهدیدتان می‌کند. ممکن است با یک اشتباه کل حرفه‌تان به خطر بیفتد. او گفت اگر می‌خواهید این اتفاق برایتان بیفتد بلافاصله پس از تمرین حمام کنید. گونزالس در عوض به ما حمام یخ را پیشنهاد کرد. 
استفاده از حمام آب یخ پس از ورزش روال معمول در میان بسیاری از ورزشکاران حرفه‌ای به عنوان روشی برای بهبودی سریع‌تر است ‌که درد و سوزش عضله پس از جلسات تمرینی یا رقابت‌های شدید را کاهش می‌دهد.‌‌ برای  پاولا رادکلیف، دونده مشهور حمام یخ یک روال عادی استاندارد است. حمام یخ رگ‌های خونی را منقبض می کند و مواد زائد‌، مانند اسید لاکتیک را از بافت‌های دچار درد بیرون می‌کند. فعالیت متابولیک را کاهش و فرآیندهای فیزیولوژیکی را کند می‌کند. 
با وجود اینکه اتفاق نظری در مورد زمان و درجه حرارت ایده‌آل فرو رفتن در آب سرد وجود ندارد‌، اکثر ورزشکاران یا مربیانی که از آن استفاده می‌کنند درجه حرارت آب بین ۱۲ تا ۱۵ درجه و زمان‌های فرورفتن در آب ۵ تا ۱۰ و گاهی اوقات تا ۲۰ دقیقه را توصیه می‌کنند.
(منبع: celebhealth)

مطلب مرتبط:
پپ گواردیولا: فقط با پا نمی‌دوید

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ