جلوگیری از عفونت ادراری زنان با این میوه ریز و خوشمزه

مهرناز زاوه
بر اساس نتایج یک مطالعه منتشرشده توسط دانشکده پزشکی هاروارد، مصرف عصاره‌ی این میوه برای پیشگیری از بروز عفونت در مجاری ادراری مفید است.

بر اساس نتایج یک مطالعه منتشرشده توسط دانشکده پزشکی هاروارد، مصرف عصاره‌ی زغال اخته برای پیشگیری از بروز عفونت در مجاری ادراری مفید است. البته پژوهشگران هنوز از مکانیسم این تاثیر بی اطلاع هستند. اما چنین به نظر می‌رسد که عصاره زغال اخته مانع اتصال باکتری‌ها به دیواره بافتی مجاری ادرار می‌شوند.
این تحقیق جدید نشان‌ می‌دهد که آب زغال اخته خواص ترمودینامیک باکتری‌ها را، در مجاری ادراری تغییر می‌‌دهد و شارژ منفی ایجاد می‌‌کند که اجازه نمی‌‌دهد باکتری‌‌ها آن‌قدر به سلول‌ها نزدیک شوند که به آن‌ها متصل شده و عفونت آغاز شود.
در این مطالعه دو نوع مختلف از باکتری  ای کولای  را در معرض غلظت‌‌های متفاوتی از آب زغال اخته قرار دادند. نتایج تحقیقات نشان داد، در فضایی که آب زغال اخته وجود دارد احتمال چسبیدن باکتری به سلول‌های مجاری ادراری بسیار کمتر است و در نتیجه احتمال بروز عفونت به میزان قابل توجهی کاهش پیدا می‌‌کند. این پژوهشگران درعین حال تاکید کردند: نتایج آزمایشات ما نشان می‌‌دهد که حداقل در مورد عفونت‌های مجاری ادراری باید گفت که آب زغال اخته فقط باکتری‌های بیماری‌زا را هدف قرار می‌‌دهد و در عین حال هیچ تاثیری روی ارگانیسم‌های غیربیماری‌زا ندارد، بنابراین می‌‌توان مطمئن بود که آب این میوه‌ به سایر باکتری‌های بی‌ضرر که در واقع جزو ترکیبات طبیعی دستگاه گوارش هستند، آسیبی وارد نخواهد کرد.


دکتر احمد اسماعیل‌زاده، عضو هیئت‌علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت:  مصرف ۴۵ گرم زغال‌اخته خشک با مهار باکتری‌ها، به جلوگیری از عفونت ادراری و کلیوی و همچنین التهاب مثانه در زنان کمک می‌کند. زغال‌اخته حاوی ماده آنتی‌بیوتیک طبیعی است که مانع ورود عفونت ادراری به مثانه می‌شود، ازاین‌رو مصرف زغال‌اخته یا آب زغال‌اخته به مبتلایان عفونت مجاری ادرار توصیه می‌شود. البته درگذشته نیز از آب‌آلبالو به‌عنوان درمان خانگی سنگ کلیه و مثانه استفاده می‌شده است که این خاصیت آلبالو، به دلیل اسیدیونیک موجود در آن است که اسیدیدته ادرار را افزایش می‌دهد و از تشکیل سنگ‌های کلسیم جلوگیری می‌کند.
او در پایان گفت: نتایج مطالعات دیگر نیز نشان می‌دهد که نوشیدن آب‌آلبالو به‌طور منظم خطر ابتلا به برخی از عفونت‌های دستگاه ادراری (عفونت ادراری) را کاهش می‌دهد. مثل عفونت ادراری سیستیت در زنانی که در معرض ابتلا به آن هستند.

مطلب مرتبط:
درمان عفونت ادراری بدون دارو

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ