چه زمانی نوشیدن آب موجب ایجاد کبد چرب می‌شود؟

مهرناز زاوه
شایع‌ترین دلیل ایجاد کبد چرب آب خوردن بین غذا، استرس، مصرف الکل، مصرف دارو بیش از حد معمول و مصرف غذاهای فست‌فودی مثل سوسیس و کالباس و پنیر پیتزا است.

وجود چربی در کبد طبیعی است، اما اگر این میزان از چربی بیش از ۵ تا ۱۰ درصد وزن کل کبد شود، فرد به بیماری کبد چرب دچار شده است. بیماری کبدچرب امروزه با تغییر در نحوه غذاخوردن و گرایش مردم به مصرف فست‌فود بیشتر به چشم می‌خورد. 
دکتر علی حسینی، متخصص طب سنتی گفت: کبد چرب به دلیل کاهش تحرک و تغذیه نادرست ایجاد می‌شود. در واقع به اختلال مزمن و بدون علامت در کبد که به دلیل تجمع چربی و التهاب در کبد بروز پیدا می‌کند، کبد چرب می‌گویند. شایع‌ترین دلیل ایجاد کبد چرب آب خوردن بین غذا، استرس، مصرف الکل، مصرف دارو بیش از حد معمول و مصرف غذاهای فست‌فودی مثل سوسیس و کالباس و پنیر پیتزا است.
او همچنین گفت: کبد به طور طبیعی مزاج گرم و تر دارد بنابراین سرد شدن آن بر اثر عوامل مختلف می‌تواند توانایی کبد را برای تحلیل و متابولیزه کردن چربی‌ها کم کند و موجب انباشته شدن چربی در بافت کبد و ایجاد کبد چرب شود .بنابراین مصرف ترشی‌ها به ویژه سرکه و آبغوره، خوراکی‌های سرد مثل ماست، دوغ ترش، خیار و کدو یا نوشیدن مایعات سرد باعث سرد شدن کبد می شود که مصرف آنها باید محدود شود. همچنین کاهش وزن ناگهانی، تغذیه نادرست و مصرف بیش از حد چربی و کربوهیدرات به همراه گرسنگی طولانی مدت به ایجاد کبد چرب می انجامد.
دکتر حسینی گفت: مصرف سرکه سکنجبین، سالاد سبزیجات شامل هویج، کلم و روغن زیتون توصیه می‌شود. همچنین مصرف سیب با پوست به هنگام صبح و شب و مصرف عرق کاسنی، عرق خارشتر، عرق بید و عرق شاه‌تره نیز مفید است. مصرف خاکشیر و عرق ترنجبین نیز موثر است. همچنین برای سرخ کردن غذا بهتر است از روغن کنجد و زیتون استفاده شود.
مطلب مرتبط: 
درمان مناسب برای کبد چرب کدام است؟+پاسخ دکتر علی‌اکبر شایسته

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ