خطر سیگار برای مادران باردار را جدی بگیرید

maryam01
سیگار کشیدن در طول دوران بارداری نه تنها برای زنان بلکه برای بچه‌ی داخل شکم‌شان بسیار خطرناک است.

سیگار کشیدن در طول دوران بارداری نه تنها برای زنان بلکه برای بچه‌ی داخل شکم‌شان بسیار خطرناک است. مطالعات نشان می‌دهد زنانی که سیگار می‌کشند احتمال تولد نوزاد زودتر از موعد در آن‌ها بسیار بیشتر است. هم‌چنین احتمال این‌که نوزاد مرده به دنیا بیاید نیز بسیار بالاست. دلیل عمده‌ی این مسئله نیکوتین و مونوکسیدکربن موجود در سیگار است که با جریان خون قاطی شده و ذخیره‌ی اکسیژن بچه را از طریق تنگ کردن رگ‌های حامل خون در بدن زن و انتقال آن از طریق بند‌ناف کاهش می‌دهد.

با نرسیدن اکسیژن کافی به نوزاد، او دچار مشکل خطرناکی از جمله سندروم مرگ ناگهانی نوزاد(SIDS) می‌شوند که به آن «مرگ بچه در حال خواب» هم می‌گویند. این وضعیت بسیار شایع است چرا که پزشکان به سختی می‌توانند حتی بعد از کالبدشکافی علت مرگ را بیابند. مطالعات نشان می‌دهد احتمال این‌که زنان سیگاری نسبت به زنان غیرسیگاری، دچار سندروم مرگ ناگهانی نوزاد شوند تا سه برابر بیشتر است.

در راستای این مسئله، تحقیقات نشان می‌دهد نوزادان ِ مادران سیگاری نسبت به شرایط مختلف آسیب‌پذیرترند. آنها در اواخر دوران نونهالی یا در بزرگسالی دچار چاقی شده، و احتمال بروز تنگی نفس یا اختلال قلبی و سایر بیماری‌های قلبی‌عروقی در آنها بیشتر است.
(منبع: parent)

خبر مرتبط:
سیگار با پوست شما چه می‌کند‌؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ