با این آزمایش شانس زنده‌ ماندن مبتلایان به سرطان سینه افزایش می‌یابد

maryam01
محققان طی آزمایش جدیدی دریافتند که می‌توانند شانس زنده‌ ماندن زنانی را که سرطان سینه دارند افزایش دهند.

محققان طی آزمایش جدیدی دریافتند که می‌توانند شانس زنده‌ ماندن زنانی را که سرطان سینه دارند افزایش دهند. آن‌ها این کار را با ارزیابی عکس‌هایی از نقاط کانونی سینه یعنی جایی که واکنش شدید ایمنی نسبت به تومور صورت می‌گیرد کشف کردند.
آن‌ها از یک نرم‌افزار آماری که در جرم‌شناسی به کار می‌رفت استفاده کردند تا دامنه‌ای را که سیستم ایمنی بدن به آن راه می‌یابد و به سلول‌های سرطانی حمله می‌کند شناسایی کنند.
این آزمایش که شرح آن در نشریه‌ی مدرن پاتولوژی به چاپ رسید توانست ارزیابی کند که آیا سیستم دفاعی زنان از بروز سرطان جلوگیری می‌کند- و آیا سلول‌‌هایی را انتخاب می‌کند که با اختلال تهاجمی‌تر آن‌ها مبارزه کند یا خیر.
محققان مرکز تحقیقات سرطانی لندن٬ نمونه‌های تومور ۲۴۵ زن را که سرطان سینه‌ای به نام گیرنده‌ی منفی استروژن (منفی ER) داشتند آزمایش کردند. این نوع سرطان درمانش بسیار دشوار است.
آن‌ها از عکس‌های کامپیوتری نمونه‌ی تومور و بررسی آماری آن استفاده کردند تا بتوانند تعداد سلول‌های ایمنی یا «کانون» آن‌ها را بیابند.
آن‌ها دریافتند که تصاویر این کانون‌ها در جایی قرار داشت که سلول‌های ایمنی به لحاظ فضایی در اطراف سلول‌های سرطانی به شکل توده جمع شده بودند و این باعث شد که بتوانند ارزیابی بهتری از واکنش ایمنی آن‌ها نسبت به تشخیص ساده‌‌ی تعداد سلول‌های ایمنی داخل تومور انجام دهند.
آن‌ها زنان دارای سرطان سینه را بر اساس تعداد نقاط کانونی ایمنی موجود در داخل تومور به دو دسته تقسیم کردند. یک گروه زنانی که پیش از آن‌که سرطان‌شان عود کند تعداد زیادی از این نقاط در بدن آن‌ها در حدود ۹۱ ماه وجود داشته٬ و گروه دیگر زنانی که تعداد نقاط آن‌ها کمتر و مدت زمان آن‌ها حدود ۶۴ ماه بود و در پایان ‌متوجه شدند می‌توانند شانس زنده‌ ماندن زنانی را که سرطان سینه دارند افزایش دهند.
(منبع: webmd)

مطلب مرتبط:
۷ غذایی که باعث سرطان سینه می‌شود

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ