اضافه وزن در دوران بارداری چه خطراتی برای نوزاد دارد؟

مهرناز زاوه
عدم سلامت مادر می‌تواند اثرات نامطلوبی روی جنین بگذارد. مراقبت‌های پیش از بارداری یکی از عوامل مهم در حفظ سلامت مادر و جنین محسوب می‌شود و بسیاری از عوارضی که بر نتیجه حاملگی موثرند، قبل از حاملگی قابل تشخیص و درمان‌اند.

عدم سلامت مادر می‌تواند اثرات نامطلوبی روی جنین بگذارد. عده‌ای از خانم‌ها در سنین بارداری از بیماری‌های مزمن مختلف رنج می‌برند که خود بیماری یا دارو‌های مصرف شده برای آن بیماری می‌تواند اثرات نامطلوبی روی بارداری آنها داشته باشد.
برخی از بیماری‌های تاثیرگذار بر بارداری نیازمند توجه جدی مادران هستند، ازجمله، بیماری‌های قلبی، دیابت، فشار خون بالا، کم خونی، تالاسمی مینور، اختلالات روانی، صرع، سل تحت درمان، بیماری تیروئید، اضافه وزن و کمبود وزن، اختلالات شدید تغذیه‌ای، عفونت‌های علامت‌دار زنانگی، روماتیسم مفصلی و سابقه سقط مکرر.
مراقبت‌های قبل از بارداری یکی از عوامل مهم در حفظ سلامت مادر و جنین محسوب می‌شود. بسیاری از عوارضی که بر نتیجه حاملگی موثرند، قبل از حاملگی قابل تشخیص و درمان‌اند. اما اکثر زنان هنگامی متوجه بارداری خود می‌شوند که جنین آنها از مرحله ساخت سیستم عصبی و قلبی گذشته است؛ به عبارتی دوران طلایی را جهت پیشگیری از برخی ناهنجاری‌ها از دست داده‌اند.
دکتر لیلا خدادادی در خصوص مراقبت‌های پیش از بارداری گفت: مراقبت پیش از بارداری مجموعه‌ای از بررسی‌ها و آزمایشاتی است که قبل از بارداری انجام می‌شود تا عوامل خطر آفرین موثر بر بارداری شناسایی شود. طی این مراقبت‌ها، سلامت جسمانی و روانی مادران آینده مورد ارزیابی قرار می‌گیرد و آموزش‌های لازم به خانواده‌ها ارائه و راهکارهایی جهت حذف یا کاهش عوامل خطرآفرین به آنان پیشنهاد می‌شود.
مصرف قلیان موجب کمبود وزن هنگام تولد نوزاد می‌شود
رفتار‌های پرخطر مانند کشیدن سیگار و قلیان موجب کمبود وزن هنگام تولد نوزاد و ابتلا به بیماری‌های مقاربتی مانند ایدز و مصرف مواد مخدر نیز موجب ایجاد عوارض بر حاملگی می‌شود.
تشخیص به موقع و درمان مناسب این شرایط پیش از وقوع بارداری باعث می‌شود مادر دوران بارداری بی‌خطری را طی کند و شانس بیشتری برای به دنیا آوردن نوزاد سالم داشته باشد.
نوزادان متولد شده از مادران دیابتی مستعد نقایص مادرزادی هستند
در نوزادان متولد شده از مادران دیابتی که کنترل قند خون مناسبی نداشته‌اند، خطر پیدایش نقایص مادرزادی بیشتر است که این افراد با کنترل قند خون و مراقبت‌های صحیح پزشکی، احتمال یک بارداری بدون مشکل و تولد نوزاد سالم همانند مادران غیر‌دیابتی را خواهند داشت.
اضافه وزن در مادران خطر زایمان زودرس را افزایش می‌دهد
خانم‌های چاق باید قبل از حامله شدن وزن خود را کاهش دهند، زیرا چاقی خطر زایمان زودرس و عوارض زایمان را افزایش می‌دهد. نوزادان زنان چاق، بیشتر در معرض خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی هستند. چاقی می‌تواند عارضه فشارخون بالا و دیابت در حاملگی را نیز افزایش دهد. بنابراین به زنان چاق توصیه می‌شود که قبل از بارداری وزن خود را زیر نظر پزشک یا متخصص تغذیه کاهش دهند.
همچنین لازم است مادران قبل از باردار شدن در مورد داروهای مصرفی با پزشک معالج خود مشورت کنند و از مصرف خودسرانه دارو، حتی مسکن‌های معمولی بپرهیزند.

مطلب مرتبط: 
غذاهای ممنوع بارداری

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ