آسیب‌های روانی و اجتماعی دعوای آزاده نامداری و فرزاد حسنی+توضیح دکتر وحید خوش‌روش

mojtaba
الودکتر- درگیری‌های لفظی آزادی نامداری و فرزاد حسنی، دو مجری مشهور تلویزیون که در جدال با یکدیگر مسایل خصوصی همدیگر را رسانه‌ای کردند، در نخستین روزهای سال نو، مایه حیرت و تاسف بسیاری از مردم شد. دکتر وحید خوش‌ روش، مدرس دانشگاه و مشاور روانشناسی الودکتر به آسیب‌های روانشناسی این جدال پرداخته است.

متاسفانه آغازین روزهای سال جدید یک جدال خانوادگی در فضای مجازی، امنیت روانی بسیاری از مردم را مختل کرد. ابتدا خانم آزاده نامداری، مجری سابق برنامه سیما خانواده عکسی از خود را روی اینستاگرام منتشر کرد که در آن زیر چشم‌اش سیاه شده بود و خانم نامداری به نوعی این مساله را به همسر سابقش فرزاد حسنی، دیگر مجری مشهور تلویزیون نسبت داد. چند روز بعد نیز فرزاد حسنی در یادداشتی بخش دیگری از مشکلات خصوصی خود و خانم نامداری را افشا کرد. آنچه باعث شد این موضوع در سرخط خبرهای مهم فضای مجازی قرار گیرد، ازدواج پرسروصدای این زوج بود. هنوز ویدیوی شعرخوانی فرزاد حسنی برای خانم نامداری در شبکه‌های مجازی به اشتراک گذاشته می‌شود. اما جدایی این دو در کمتر از یک سال، موج دیگری را ایجاد کرد. حالا پس از یکسال زندگی خصوصی این دو به بدترین شکل ممکن رسانه‌ای شده است. اما آیا این اتفاق تنها به خود این دو نفر آسیب می‌رساند؟ مسلماً اینچنین نیست. متاسفانه این ماجرا پیامدهای ناگواری برای امنیت روانی و اجتماعی جامعه دارد که نمی‌توان به راحتی از کنار آن گذشت. اینکه ستاره‌ها یا اصطلاحاً سلبریتی‌های یک جامعه که برای خود ارزش‌های اجتماعی منحصربفردی تعریف کرده، اینچنین تند و تیز و خارج از دایره اخلاق نقاط تاریک زندگی خصوصی یکدیگر را افشا می‌کنند و از آن همچون سلاحی علیه یکدیگر بهره می‌جویند، می‌تواند ضربه مهلکی به ارزش‌های اجتماعی جامعه بزند. بخصوص وقتی بدانیم این دو، مجری برنامه‌های بوده‌اند که در آن‌ها اصول اخلاقی و اهمیت نهاد خانواده برجسته می‌شده است.
حالا وقتی جامعه بخصوص قشر جوان که در معرض ازدواج هستند، این جدال‌ها و بی‌اخلاقی‌های خانوادگی را در رابطه دو چهره سرشناس می‌بینند چه حسی درباره ازدواج پیدا می‌کنند؟ در حالی که آمار رسمی ازدواج نگران‌کننده است و جوانان به دلیل مشکلات متعدد اجتماعی از ازدواج گریزانند پیامدهای ناگوار یک ازدواج مشهور نگاه آن‌ها را به مفهوم ازدواج و خانواده بیش از پیش منفی می‌کند. آن‌ها حق دارند از خود بپرسند اگر پیامد ازدواج دو مجری که دائماً دم از اهمیت خانواده می‌زنند، به چنین بی‌اخلاقی‌های انجامیده، چرا باید خود را در معرض آزمونی اینچنین دشوار قرار دهند.
از سوی دیگر دامنه اتهام‌زنی‌های طرفین به یکدیگر که به تعلقات سیاسی آن‌ها نیز کشیده، نشان‌دهنده اوج بی‌اخلاقی است که امنیت روانی جامعه را مختل می‌کند. آیا زوج‌ها دستکم از نظر انسانی مجازند اینچنین به ساختار روانی یکدیگر حمله کنند؟ بدبینی به ازدواج، کمرنگ شدن قداست مفهوم خانواده و بی‌اعتمادی جامعه به ارزش‌های اخلاقی ترویج و تبلیغ شده از رسانه ملی، آشکارترین پیامدهای ناگوار چنین منازعاتی است.
درحالی که مسوولان کشور تاکید بسیاری بر تشکیل خانواده و افزایش جمعیت دارند، ترکش‌های این جدال آیا هرگونه ترویج منطقی امر ازدواج را مخدوش نمی‌کند؟ 
در این‌که فرزاد حسنی و آزاده نامداری بازندگان بزرگ این جنگ هستند تردیدی نیست اما بدتر از آن آسیب‌های عمیقی است که بر روان جامعه می‌گذارد. طلاق، پدیده مبارکی نیست، اما گاهی بهترین راه‌حل است. یقیناً طلاق پیامدهای ناگواری دارد که این روزها جامعه بخشی از شدیدترین پیامدهایش را مشاهده کرده است. 

خبر مرتبط:
طلاق چه بلایی سرتان می‌آورد؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ