دلایل کاهش میل جنسی زوج‌ها پس از زایمان

مهرناز زاوه
با دانستن علل کاهش تمایل خانم‌ها پس از زایمان به رابطه جنسی و درک شرایط آنها قادر خواهید بود که این دوره از زندگیتان را به خوبی مدیریت کنید. در اینجا به بررسی مهم‌ترین علل و چگونگی برخورد با آنها خواهیم پرداخت.

پس از زایمان، پارگی‌های واژن موجب کاهش واکنش ارگاسمی و رسیدن به اوج لذت می‌گردد. محل اپی زیاتومی (‌برشی که در طی زایمان طبیعی، در ناحیه ورودی واژن زده می‌شود) معمولا موجب بروز نگرانی‌های زوج‌ها می‌شود. بهبود این زخم معمولا ۲ هفته طول می‌کشد ، اما ممکن است تا ۴ ماه زمان ببرد. 
آمیزش زودرس و قبل از قطع خونریزی‌، موجب بروز آمبولی هوا و مرگ زنان می‌شود. بنابراین بهترین توصیه برای والدین، به تاخیر انداختن فعالیت جنسی تا توقف ترشحات پس از زایمان است. زمان اعلام آمادگی برای شروع فعالیت جنسی در میان افراد مختلف است. بسیاری ازخانم‌ها، برای کسب این آمادگی به ۶ ماه وقت نیاز دارند. زوج‌ها باید از زمان طولانی لازم برای سازگاری دوباره زن با فعالیت جنسی، آگاه شوند. گاهی خانم‌ها به خاطر طولانی‌شدن این دوره احساس بی‌کفایتی و گناه می‌کنند و آقایان تصور می‌کنند کنار گذاشته شده یا فراموش شده‌اند.
با دانستن علل کاهش تمایل خانم‌ها پس از زایمان به رابطه جنسی و درک شرایط آنها قادر خواهید بود که این دوره از زندگیتان را به خوبی مدیریت کنید. در اینجا به بررسی مهم‌ترین علل و چگونگی برخورد با آنها خواهیم پرداخت.

درد هنگام آمیزش
دیس پارونی، یا درد هنگام آمیزش، این درد می‌تواند ناشی از اپیزیاتومی و پارگی‌های پرینه در طی زایمان باشد و حتی در صورت بهبودی نیز می‌تواند موجب کاهش فعالیت جنسی زنان گردد.
در صورتی که از درد هنگام آمیزش، رنج می‌برید، به یک ماما یا پزشک مراجعه کنید. در این مرحله یک معاینه واژینال برای بررسی علت ناراحتی‌های شما ضروری است زیرا می تواند علل ترس و اضطراب شما را در مورد واژن و پرینه مشخص کند.
شیردهی
شیردهی موجب ایجاد دلبستگی بین مادر و نوزاد می‌گردد. مکیدن پستان توسط نوزاد برای مادر لذت‌بخش بوده و در برخی خانم‌ها، موجب بروز تحریک می‌شود. به همین دلیل بسیاری از مادران احساس گناه و اضطراب را تجربه می‌کنند. به علاوه زن و شوهر ممکن است نتوانند با نقش دوگانه پستان کنار بیایند و بسیاری از زنان، ترشح شیر از سینه را زشت و خجالت‌آور می‌دانند.
خستگی
بارداری و زایمان یک مرحله بحرانی و در عین حال خوشایند برای بسیاری از خانم‌هاست. این دوره معمولا موجب بروز خستگی فوق‌العاده در فرد می‌شود. کسب مسوولیت بیشتر، مراقبت از کودک و شب‌بیداری‌ها نیز به این خستگی اضافه می‌کند. در این موارد اغلب خواب به مسائل جنسی ترجیح داده می‌شود و زن از عدم همکاری شوهرش می‌رنجد. اختصاص دادن وقتی در اوایل روز و پیش از بروز خستگی‌ها به مسائل جنسی می‌تواند در حل این مشکل مفید باشد.
افسردگی پس از زایمان
ده درصد از مادران جوان، دوره‌ای از افسردگی شدید را در اولین سال پس از زایمان تجربه می‌کنند. از دست دادن میل جنسی یکی از ویژگی‌های شاخص این بیماری است. در صورتی که تغییر ی در میل به غذا خوردن و خوابیدن در خود احساس می‌کنید یا احساس می‌کنید در اغلب ساعات روز خلق گرفته‌ای دارید و دلتان می‌خواهد گریه کنید، حتما این موضوع را با ماما یا پزشکتان در میان بگذارید، زیرا ممکن است دچار درجاتی از افسردگی پس از زایمان شده باشید.
تصویر بدن 
بسیاری از زنان نمی‌توانند با مشکل برهنه شدن بدنشان در مقابل دیگران و بی احترامی ناشی از آن کنار بیایند. بسیاری ازخانم‌ها، ناامیدی و احساس شکست زیادی را به علت ناتوانی در انجام زایمان طبیعی تجربه می‌کنند. در این موارد تشویق زن به صحبت کردن از تجربه‌های زایمانش به بهبود او کمک خواهد کرد. بنابراین، اگر تجربه زایمان ناخوشایندی داشته‌اید، سعی کنید موضوع را با همسر و اطرافیانتان در میان بگذارید و از آنها بخواهید از شما بیشتر حمایت کنند.
مشکلات زنانگی
بسیاری از زنان‌، زن بودن را بسیار مشکل می‌دانند. آنها با پریودهای ماهانه، سندرم پیش از قاعدگی، یائسگی و مشکلات ناشی از روابط جنسی ، سخت‌تر کنار می‌آیند. خانم‌هایی که مسائل جنسی را تنها به عنوان بهانه‌ای برای بچه دارشدن قبول کرده‌اند، فعالیت جنسی را پس از زایمان دیرتر آغاز خواهند کرد. این زنان ممکن است مسائل جنسی را تنها برای بچه‌دار شدن تحمل کرده باشند و پس از زایمان آن را غیر ضروری تشخیص دهند. در حالی که فعالیت جنسی لذت‌بخش، بخشی از صمیمیت زناشویی است و به تداوم روابط زن و شوهر کمک می‌کند.
پذیرش نقش مادری
سازگاری با یک نوزاد به پشتوانه‌ای قوی نیازمند است. خانم‌هایی که خودشان مراقبت‌های مادرانه کمتری را دریافت کرده و یا فاقد این حمایت‌ها بوده‌اند، سازگاری با نقش مادری را بسیار مشکل می‌دانند و این مشکل را با حمایت و مراقبت بیش از حد خودشان از نوزاد‌، جبران می‌کنند و به این ترتیب وقت کمتری برای پرداختن به خود و یا همسرشان خواهند داشت.
وجود مشکلات در روابط همسران
بسیاری از افراد برای حل مشکلات زن و شوهرهایی که با هم اختلاف دارند توصیه می‌کنند که زوج بچه‌دار شوند تا روابطشان مستحکم‌تر شود، در حالی که این توصیه در اغلب مواقع درست نیست. مشکلات ارتباطی پیش از تولد کودک، اغلب با تولد فرزند تشدید می‌شود و این امر بر روابط جنسی نیز تاثیر می‌گذارد. بنابراین والدین باید تشویق شوند که احساسات خود را با هم مطرح کرده و به اشتراک بگذارند. 

مطلب مرتبط:
چه غذاهایی رابطه جنسی را بهتر می‌کند؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ