جایگزین‌های طبیعی ژلوفن و کدئین را بشناسید

مهرناز زاوه
اکثر افراد هنگام مواجهه با سردرد،‌ دندان‌درد، کمر‌درد یا دردهایی از این قبیل از مسکن‌هایی نظیر ژلوفن، استامینوفن کدئین و ... استفاده می‌کنند که مسلما عوارض بسیاری دارند و استفاده بیش از حد آنها می‌تواند خطرآفرین باشد.

اکثر افراد هنگام مواجهه با سردرد،‌ دندان‌درد، کمر‌درد یا دردهایی از این قبیل از مسکن‌هایی نظیر ژلوفن، استامینوفن کدئین و … استفاده می‌کنند که مسلما عوارض بسیاری دارند و استفاده بیش از حد آنها می‌تواند خطرآفرین باشد.
کارشناسان سلامت معتقدند بسیاری از داروهای گیاهی در درمان التهاب و دیگر بیماری‌های مرتبط با آن موثر هستند و در برخی از مواقع می‌توان از مسکن‌های طبیعی مختلف برای تسکین درد کمک گرفت. از جمله داروهای گیاهی و روش‌های موثر می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

پوست درخت بید
برخی افراد اغلب از پوست درخت بید برای تسکین علائم التهاب که عامل اصلی بیشتر دردها به حساب می‌آید، استفاده می‌کنند.

ترکیب شیمیایی سالیسین که با عنصر اصلی موجود در آسپرین شباهت دارد در پوست درخت بید موجود است. از مدت‌ها قبل برخی از افراد پوست درخت بید را برای رهایی از درد و تب می‌جویدند.

اکنون نیز این ماده به عنوان گیاهی خشک فروخته شده و شبیه به چای مصرف می‌شود. همچنین می‌توان از آن برای درمان سردرد، کمردرد، التهاب مفاصل و چندین بیماری دیگر استفاده کرد.

با این وجود زیاده‌روی در مصرف این گیاه موجب به هم خوردن معده، طولانی شدن زمان خونریزی و کاهش سرعت عملکرد کلیه‌ها می‌شود.

زردچوبه
این چاشنی که در غذاهای هندی استفاده فراوانی دارد حاوی ترکیب کورکومین است که به عنوان یک نوع آنتی اکسیدان، بدن را در برابر مولکول‌های رادیکال آزاد که به سلول‌ها و بافت‌ها آسیب می‌رسانند، حفاظت می‌کند.

زردچوبه برای درمان بیماری‌های مختلفی از جمله به هم خوردن معده، پسوریازیس، زخم‌ها، سوءهاضمه، رودل و حتی سرطان مورد استفاده دارد.

همچنین برخی از مبتلایان به التهاب مفاصل به مصرف زردچوبه به عنوان یک مسکن طبیعی روی می‌آورند چراکه این ادویه به تسکین التهاب کمک می‌کند.

میخک
میخک نیز همچون دیگر مکمل‌های گیاهی برای درمان انواع مختلف بیماری‌ها کاربرد دارد. این گیاه دارویی می‌تواند در درمان سرماخوردگی و حالت تهوع موثر باشد. همچنین می‌توان از آن برای تسکین دردهای مرتبط با سردرد، التهاب مفاصل و دندان درد بهره برد. 
نتایج به دست آمده در یک بررسی حاکی از آن است که میخک در بهبود عفونت‌های قارچی تاثیرگذار است؛ هرچند ضرورت دارد تحقیقات بیشتری در این زمینه انجام شود.

با این حال کارشناسان به افراد مبتلا به اختلال‌های خونریزی یا مصرف‌کنندگان داروهای رقیق‌کننده خون در مورد مصرف میخک هشدار می‌دهند چراکه روغن این گیاه موجب افزایش خطر خونریزی غیرمعمولی می‌شود.

طب سوزنی
این شیوه درمانی سنتی در چین با متعادل ساختن مجراهای طبیعی انرژی در بدن به تسکین انواع درد کمک می‌کند. متخصصان طب سوزنی در این روش درمانی، سوزن‌های بسیار ظریف و ریزی را داخل پوست وارد می‌کنند.

همچنین محل قرار دادن این سوزن‌ها به منبع و علت درد بستگی دارد. در این روش شدت درد بیمار به دلیل ترشح ماده شیمیایی سروتونین که تسکین دهنده درد است کاهش می‌یابد.

گرما و سرما
در میان شایع‌ترین روش‌های خانگی درمان درد می‌توان به قرار دادن مستقیم یخ یا حرارت دادن محل درد اشاره کرد. در حالی که این دو روش به نظر مسکن‌های شگفت‌انگیزی نیستند اما اغلب مردم به طور دقیق آگاه نیستند که از هر کدام از این دو روش در چه مواقعی استفاده کنند تا به نتیجه مطلوب برسند.
در موارد کشیدگی ماهیچه‌ای و تاندون‌ها می‌توان با قرار دادن یخ از میزان التهاب و ورم بلافاصله پس از آسیب‌دیدگی کاست. همچنین پس از رفع التهاب، گرما در کاهش میزان سفتی ناشی از کشیدگی ماهیچه‌ای موثر است. همچنین قرار دادن کیسه یخ روی سر در تسکین سردرد مفید است.

علاوه بر این باید دقت داشت در صورتی که علت درد از آرتروز ناشی شود حرارت دادن بیش از استفاده از کیسه یخ تاثیرگذار خواهد بود.

مطلب مرتبط:
درمان خانگی سردرد با شیر گرم و پودر دارچین

مسکن های شگفت انگیز طبیعی

اغلب افراد هنگام دندان درد، کمردرد یا هر نوع درد دیگری در اولین قدم به قرص های مسکن متوسل می شوند. بسیاری از مردم به داروها تکیه می کنند، اما این روش درمانی با عوارض جانبی، تداخل دارویی و استفاده عادی یا اعتیادآور همراه است. در برخی شرایط انواع مسکن های طبیعی درد فرد را تسکین می بخشد.

بسیاری از گیاهان و ادویه جات می توانند التهاب و سایر بیماری های مرتبط را درمان کنند. این گزینه های گیاهی تحت گروه درمانی قرار می گیرند که به عنوان درمان جایگزین شامل طب سوزنی، یوگا، ریکی و سایر تمرینات شناخته می شود. به گزارش هلث لاین، هنگام صحبت از تسکین درد ممکن است از چیزی که به شما در داشتن احساس بهتر کمک می کند شگفت زده شوید.

پوست بید

مردم قرن ها از پوست بید برای تسکین التهاب، علت بیشتر دردها استفاده می کنند. سالیسین، ماده شیمیایی موجود در پوست بید سفید مشابه ماده اصلی آسپرین (بایر) است.

در ابتدا مردم برای تسکین درد و تب خود پوست بید را می جویدند. در حال حاضر پوست بید به عنوان یک گیاه خشک فروخته می شود که مانند چای می توان آن را دم کرد، همچنین به عنوان مکمل مایع یا به شکل کپسول نیز عرضه می شود.

از پوست بید برای تسکین ناراحتی ناشی از سردرد، کمردرد، آرتروز و بسیاری از بیماری های دیگر نیز می توان استفاده کرد.

با این حال، پوست بید خطر عوارض جانبی خاص خود را دارد. این گزینه می تواند باعث بروز ناراحتی معده شود، ممکن است عملکرد کلیه ها را کند کرده و زمان خونریزی را مانند آسپرین طولانی کند.

فقط توسط بزرگسالان باید استفاده شود. مشابه این که آسپرین در مقادیر زیاد می تواند برای کودکان مضر باشد، پوست بید  هم می تواند برای کودکان سمی باشد.

در صورت داشتن حساسیت نسبت به آسپرین یا مصرف داروهای ضدالتهابی بدون نسخه مانند آسپرین، ایبوپروفن یا ناپروکسن باید از مصرف پوست درخت بید اجتناب کنید.

اگر از وارفارین (کومادین) یا سایر داروهای ضدانعقاد استفاده می کنید هم باید از مصرف آن اجتناب کنید زیرا سالیسین می تواند خطر خونریزی را افزایش دهد. در صورت مصرف داروهای ضدالتهاب یا ضد درد دیگر قبل از مصرف پوست بید با پزشک خود مشورت کنید.

زردچوبه

زردچوبه به عنوان ادویه ای رنگ زرد طعم بی نظیری به غذاها می بخشد. کورکومین، آنتی اکسیدان موجود در زردچوبه به محافظت از بدن در برابر مولکول های رادیکال آزاد که می تواند به سلول ها و بافت آسیب برساند، کمک می کند، همچنین زردچوبه برای درمان بسیاری از بیماری های دیگر نیز استفاده می شود، از جمله:

سوء هاضمه

زخم ها

ناراحتی معده

پسوریازیس

سرطان

برخی از مبتلایان به آرتروز نیز به زردچوبه به عنوان یک مسکن طبیعی روی می آورند زیرا به تسکین التهاب کمک می کند.

میخک

میخک کامل اغلب برای چاشنی غذاهایی حاوی گوشت و برنج استفاده می شود. میخک آسیاب شده در پای و بسیاری از غذاهای دیگر استفاده می شود. به عنوان دارو میخک را می توان به شکل کپسول یا پودر استفاده کرد البته روغن آن نیز موجود است.

میخک مانند سایر مکمل های گیاهی برای درمان طیف وسیعی از بیماری ها استفاده می شود. میخک به کاهش حالت تهوع و درمان سرماخوردگی کمک می کند، همچنین در تسکین درد ناشی از سردرد، التهاب مفاصل و دندان درد نیز موثر واقع می شود. علاوه بر این، از میخک می توان به عنوان بخشی از مسکن موضعی نیز استفاده کرد.

نتایج یک مطالعه نیز نشان می دهد از میخک برای درمان عفونت های قارچی نیز می توان استفاده کرد، اما تحقیقات بیشتری در این زمینه مورد نیاز است.

اوژنول، ماده فعال موجود در میخک یک مسکن طبیعی است که در برخی از مسکن های بدونن نسخه نیز استفاده می شود. مالیدن مقدار کمی روغن میخک روی لثه ها به طور موقت درد دندان را تاز مان مراجعه به دندانپزشکی کاهش می دهد

البته دقت داشته باشید مصرف بیش از حد روغن میخک رقیق نشده به لثه ها آسیب می رساند، بنابراین قبل از استفاده از آن در خانه این روش درمانی را با دندانپزشک خود در میان بگذارید.

افراد دچار اختلالات خونریزی یا مصرف کننده داروهای رقیق کننده خون باید هنگام مصرف محصولات حاوی میخک مراقب باشند. روغن میخک می تواند خطر خونریزی غیرطبیعی را افزایش دهد.

طب سوزنی

طب سوزنی، روش پزشکی باستانی چینی به دنبال تسکین درد با ایجاد تعادل در مسیرهای انرژی طبیعی بدن است. در این روش درمانی متخصصان طب سوزنی سوزن های ریز و نازکی را روی پوست قرار می دهند. محل تزریق به منبع درد مربوط می شود.

طب سوزنی با ترشح سروتونین، ماده شیمیایی “احساس خوب” تسکین دهنده درد، باعث کاهش درد می شود. یک مطالعه در سال 2012 نشان داد طب سوزنی به تسکین درد مرتبط با آرتروز، میگرن و محل های مختلف درد مزمن کمک می کند.

گرما و یخ

یکی از رایج ترین روش های خانگی برای تسکین درد استفاده از گرما و یخ به طور مستقیم روی محل های درد است. اگرچه این روش درمانی واضح به نظر می رسد، اما همه به طور دقیق نمی دانند چه زمانی از یخ در مقابل گرما استفاده کنند.

استفاده از کیسه یخ برای کاهش تورم و التهاب مدت کوتاهی پس از کشیدگی عضله، تاندون یا رباط تسکین دهنده است. جالب است هنگام برطرف شدن التهاب گرما سفتی ناشی از پیچ خوردگی و کشیدگی را کاهش می دهد.

استفاده مختصر کمپرس سرد روی سر نیز به کاهش درد آن نیز کمک می کند. اگر از درد آزاردهنده آرتروز رنج می برید گرمای مرطول روی مفصل آسیب دیده بیشتر از یخ کمک می کند.

بسته های حرارتی مرطوب را می توان در مایکروویو گرم کرد و بارها مورد استفاده قرار داد. در صورت آسیب دیدگی با پزشک خود در مورد نحوه استفاده بهینه از گرما یا یخ برای کاهش درد مشورت کنید.

هنگام مدیریت درد مراقب باشید

مسکن های طبیعی که در بالا توضیح داده شد ممکن است فقط برای دردهای خاصی موثر باشند. احتمال می رود همه پیشنهادات موجود در این فهرست کارساز نباشد.

با این حال، این جایگزین های طبیعی برای داروهای تجویزی یا بدون نسخه حداقل قبل از مراجعه به پزشک و شروع روند درمان گزینه های مناسبی محسوب می شوند.

به یاد داشته باشید درد به عنوان سیگنال بدن نشان می دهد چیزی اشتباه است. شاید مانند کشیدگی عضله موقتی باشد، اما درد تواند به معنی وجود مشکل جدی هم باشد و باید به پزشک مراجعه کرد، بنابراین برای تشخیص علت درد به پزشک مراجعه کنید و درباره برخی گزینه های طبیعی تکسین دهنده درد نیز با وی مشورت کنید.

مترجم: الهه زارعی

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ