چگونه مگس‌های سفید مهاجم را فراری دهیم؟

maryam01
این روزها کارشناسان هشدار می‌دهند که مگس‌های سفید ممکن است دوباره به تهران حمله کنند. اما برای مقابله با این حشره موذی چه باید کرد؟

این روزها کارشناسان هشدار می‌دهند که مگس‌های سفید ممکن است دوباره به تهران حمله کنند. اما برای مقابله با این حشره موذی چه باید کرد؟
مگس سفید عادت دارد که روی بوته‌هایی که در معرض هوای آزاد قرار داردند مثل بوته‌ی خیار، کدوی سبز، شاهی آبی، هندوانه، کلم و لوبیا بنشیند.
دانشمندان دریافته‌اند که آفات را می‌توان بدون نیاز به مواد شیمیایی قوی به راحتی و با استفاده از «بو» از بین برد. دانشمندان دانشگاه نیوکسل دریافته‌اند که مگس سفید که همیشه روی بوته‌های خیار، کدوی سبز، شاهی آبی، هندوانه، کلم ولوبیاها می‌نشینند در این‌جور موارد بسیار سردرگم شده و دیگر نمی‌تواند بوته ی مورد نظر را بخورد.
این مسئله به علت بروز پدیده‌ای به نام «تأثیر سردرگمی» رخ می‌دهد در حالی که حیوانات و انسان‌ها وقتی اطلاعات زیادی داشته باشند معمولا در این زمینه‌ها کاری از پیش نمی‌برند.

مجله تغذیه الودکتر را یکشنبه‌ها رایگان دریافت کنید

دکتر کولین تاش از دانشگاه نیوکسل می‌گوید: «این عمل درست مثل این است که روی کاری تمرکز کرده باشید و در عین حال صدای رادیو و تلویزیون بسیار بلند بوده و در همان حال کسی هم با شما حرف بزند. شما در آن لحظه نمی‌توانید کاری کنید، یا حداقل کار مفیدی نمی‌توانید انجام دهید- و عین این اتفاق برای مگس سفید هم می‌افتد.»
مانند سایر حشراتی که آفت بوته‌ها هستند، مگس سفید با دهان دراز خود در برگ آن بوته وارد می‌کند تا به مغز اصلی آن برسد و از راه بافت آبکشی بوته از آن تغذیه می‌کند. اما دانشمندان می‌گویند وقتی آنها را در معرض بوهای ناشی از مواد شیمیایی قرار دهید، دیگر قادر به انجام این کار نیستند.
آنها حس بویایی خود را به کار می‌برند تا بوته‌ی گوجه را پیدا کنند. با پخش کردن بوی آن  این حشره دچار سردرگمی حسی شده و نتیجه‌ی کار این می‌شود که دیگر نمی‌تواند از بوته‌ای که رویش نشسته تغذیه کند.
(منبع: msn)

خبر مرتبط:
هشدار: مگس های سفید به تهران بر می‌گردند؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ