۱۱ خوراکی خوشمزه برای درخشندگی و سلامت پوست

مهرناز زاوه
محققان تغذیه می‌گویند پوست سالم به مرطوب‌کننده، اسیدهای چرب امگا۳، ویتامین B و مواد معدنی نیاز دارد. آنها ۱۱ ماده غذایی را معرفی کرده‌اند که حاوی این مواد است و به سلامت، درخشندگی و بهبود پوست بسیار کمک می‌کنند.

محققان تغذیه می‌گویند پوست سالم به مرطوب‌کننده، اسیدهای چرب امگا۳، ویتامین B برای کلاژن‌سازی و تولید الاستین و مواد معدنی برای بازسازی، حفاظت و بازسازی سلولی نیاز دارد. آنها ۱۱ ماده غذایی را معرفی کرده‌اند که حاوی این مواد است و به سلامت، درخشندگی و بهبود پوست بسیار کمک می‌کنند. 

۱-ساردین
کنسروهای ساردین هدیه‌ای از اقیانوس برای پوست به شمار می‌رود. ساردین مملو از ویتامین B۱۲ برای بازسازی سلولی و سلنیوم است که از پوست انسان در برابر آسیب‌های نور خورشید محافظت می‌کند. ساردین همچنین دارای فسفر، اسیدهای چرب امگا۳ ،پروتئین و ویتامین D است که به مرطوب نگه‌داشتن پوست کمک می‌کند. از سوی دیگر ساردین منبع خوبی از کلسیم، نیاسین، مس، ویتامین B۱۲ و کولین به شمار می‌رود. کولین از خانواده ویتامین B‌، برای تولید بخش‌های چرب غشای سلولی مفید است. با این تفاسیر می‌توان گفت که مصرف یک قوطی ساردین در روز شما را از جراحی پلاستیک بی‌نیاز می‌کند.

۲-صدف
صدف حاوی اسیدهای چرب امگا۳ ، ویتامین C و کلسیم است. مطالعات اخیر نشان می‌دهند که کمبود امگا۳ در ابتلا به اکنه مزمن دخیل است و مصرف یک وعده غذایی صدف، نیاز روزانه فرد به امگا۳ را بر طرف می‌سازد. از سوی دیگر، روی موجود در صدف موجب سالم نگه‌داشتن ناخن‌ها، موها و چشمان می‌شود.

۳-ماهی سالمون 
مانند ساردین و صدف، ماهی سالمون وحشی یکی از بهترین منابع تامین اسیدهای چرب امگا۳ و پروتیین است. این ماهی همچنین حاوی ویتامین D و سلنیوم است؛ سلنیوم یک ماده معدنی است که از پوست انسان در برابر اشعه‌های مضر UV خورشید محافظت می‌کند.

۴-کلم پیچ 
کلم پیچ‌، گیاهی ضد التهاب، سرشار از آنتی اکسیدان‌ها، ویتامین‌های A و C، فیبر و کلسیم است. بتا‌کاروتن موجب درخشندگی پوست می‌شود و میزان آهن کلم پیچ بیشتر از گوشت گاو است.

۵-اسفناج 
اسفناج منبع خوبی از امگا۳، پتاسیم، کلسیم، آهن، منیزیم، و ویتامین B، C، و E است‌. به‌طور کلی می‌توان گفت که تمامی سبزیجاتی که برگ سبز دارند حاوی فولات هستند که یک ماده مغذی قدرتمند در بازسازی DNA به شمار می‌رود.

۶-زغال اخته وحشی 
زغال اخته وحشی مملو از آنتی اکسیدان‌ها است؛ زغال اخته وحشی همچنین منبع بزرگی از ویتامین A است که موجب عادی‌سازی چربی پوست می‌شود.

۷-لیمو ترش
لیمو ترش مملو از ویتامین C است؛ این میوه سطح سدیم و پتاسیم را در سلول‌های بدن به توزان می‌رساند.

۸-جعفری 
جعفری به حمایت‌کننده عملکرد کبد و کلیه معروف است. جعفری به صورت افزایش‌دهنده سوخت و ساز بدن عمل می‌کند و در عین حال سموم را از بدن دفع می‌کند.

۹-گشنیز 
گشنیز مملو از آنتی اکسیدان است که از آسیب رادیکال‌های آزاد جلوگیری کرده و بدن را از دست فلزات سنگین که توسط مصرف غذاهای غیر ارگانیک وارد بدن می‌شود، رها می سازد.

۱۰-گردو
مصرف یک وعده غذایی گردو که شامل ۲۰۰ کالری باشد دارای دو هزار و ۷۷۶ میلی‌گرم امگا۳ است که منبع خوبی از پروتیین و مس به شمار می‌رود‌. مس یک ماده معدنی است که تولید کلاژن را افزایش می دهد.

۱۱-روغن نارگیل
روغن نارگیل ضد باکتری و ضد قارچ است و برای حفظ پوست روشن سودمند است.

مطلب مرتبط:
جنیفر لوپز راز سلامت پوستش را فاش کرد

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ