چرا نباید خونریزی‌ مقعدی را نادیده بگیرید؟

مهرناز زاوه
اگرچه اکثر مردم باور دارند که خون موجود در مدفوع نشانه‌ی بواسیر است، اما اصل داستان این نیست و دلایل زیادی می‌توانند عامل بروز این مساله باشند.

اگرچه اکثر مردم باور دارند که خون موجود در مدفوع نشانه‌ی بواسیر است٬ اما اصل داستان این نیست. دلایل زیادی از ترک‌خوردگی پوستِ مقعد گرفته تا سرطان دستگاه گوارش می‌توانند عامل بروز این مساله باشند. در این‌جا به چند دلیل مربوط به آن می‌پردازیم:

۱-ترک‌خوردگی پوست مقعد
در واقع خراش یا زخمی در سوراخ مقعد است که به خاطر دفع شدید مدفوع یا یبوست و در برخی موارد به خاطر حرکت کند مدفوع رخ می‌دهد. در این‌ مواقع خون به رنگ قرمز روشن و معمولا به شکل رشته‌ای و آمیخته با مدفوع دیده می‌شود و یا بعد از آن‌که مدفوع دفع شد٬ خون‌ریزی آغاز می‌شود.

۲-بواسیر
دلیل عمده‌ی دیگر، بواسیر است و زمانی رخ می‌دهد که رگ‌های ناحیه‌ی مقعدی متورم شده و بعد به خون‌ریزی می‌انجامد. در خلال لایه‌ی گوارشی معده٬ چین‌های زیادی دیده می‌شود. این دیواره‌ها پوشیده از رگ‌های خونی هستند. در بواسیر٬ ناحیه‌ای نزدیک راست‌روده متورم می‌شود و ترکیدگی آن منجر به خونی شدن مدفوع می‌گردد.

۳-جراحت گوارشی
منظور ما اساسا وجود سوراخ در دستگاه گوارشی است که به خاطر عفونت یک نوع باکتری به نام Helicobacter pylori و یا ترشح زیاد اسید معده ایجاد می‌شود. سوزش مداوم این ناحیه منجر به خون‌ریزی شده که می‌توان در مدفوع آن را مشاهده کرد.
(منبع: msn)

مطلب مرتبط:
موثرترین راه درمان بواسیر+ پاسخ دکتر ناصر ابراهیم دریانی

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ