۱۰ قانون ساده دکتر اُز برای کاهش وزن

مهرناز زاوه
دکتر اُز- حتی مقدار کمی کاهش وزن هم می‌تواند تفاوت‌های چشمگیری به همراه داشته باشد. در این‌جا می‌خواهیم به ۱۰ روش ساده برای کاهش وزن و حفظ وضعیت جسمانی اشاره کنیم.

دکتر مهمت اُز، جراح قلب
حتی مقدار کمی کاهش وزن هم می‌تواند تفاوت‌های چشمگیری به همراه داشته باشد: مثلاً اعتماد به نفس‌تان بالا می‌رود و سلامتی‌تان تضمین می‌شود. در این‌جا می‌خواهیم به ۱۰ روش ساده برای کاهش وزن و حفظ وضعیت جسمانی اشاره کنیم:
۱- سعی کنید میزان وعده‌ی غذایی‌تان را کنترل کنید
به نظر می‌رسد هرچه پُرس غذا بزرگتر باشد، به همان میزان کالری بیشتری مصرف می‌شود، حتی اگر غذای سالمی باشد. سعی کنید میزان مصرف خود را کنترل کنید، یعنی حواستان به میزان پرس غذایتان باشد، مثلاً یک پرس گوشت نباید از کف دست‌تان بیشتر باشد یا سعی کنید میان‌وعده‌هایی را که در جعبه سرو می‌شود نخورید.
۲- برچسب‌های «کم‌چرب» را فراموش کنید
بسیاری از افرادی که رژیم می‌گیرند، یخچالشان را از غذاهایی که رویش نوشته «کم‌چرب» پر می‌کنند. جالب است بدانید که تولیدکنندگان این غذاها مقدار زیادی شکر، آرد و مواد غلیظ‌کننده به آنها اضافه می‌کنند، و این میزان کالری شما را افزایش می‌دهد.
۳- فعالیت متابولیسم‌تان را زیاد کنید
متابولیسم فرآیندی است که طی آن بدن، غذا را به انرژی تبدیل می‌کند. چند راهکار ساده برای تشدید این فرآیند: سعی کنید سبزیجاتی بخورید که سرشار از فیبر است چون باعث می‌شود متابولیسم‌تان بیشتر کار کند، یا مثلا جالب است بدانید گیاهانی که به رسته‌ی کاپسایسین‌ها تعلق دارند، شدیدا متابولسم را افزایش می‌دهند.

دکتر مهمت اُز، جراح قلب
۴- از خوردن شیرین‌کننده‌های دست‌ساز خودداری کنید
در بسیاری از غذاهای کاهنده‌ی کالری، غذاهای فرآوری‌شده و یا نوشیدنی‌های بدون کافئین، می‌توانید این‌ها را ببینید. در واقع این‌ها فقط وزن‌تان را زیاد می‌کنند و باعث می‌شود غذای بیشتری بخورید بدون آن‌که احساس سیری کند.
۵- سودا را حذف کنید
یک سودای عادی چیزی حدود ۲۵ کیلو شکر دارد. سودا سرشار از کافئین، فروکتوز زیاد و کالری است. هم وزن‌تان را زیاد می‌کند، هم خطر دیابت را بالا می‌برد.
۶- ورزش و تمرین را فراموش نکنید
بخشی از هر فرآیندِ کاهش وزن، ورزش کردن است. حداقل باید روزی ۱۰۰۰۰ قدم راه بروید. یا حداقل تمریناتی انجام دهید که با فیزیک بدنی‌تان سازکار است، مثلا تمریناتی برای بازو، شکم، باسن.
۷- مصرف توأم با کالری خود را تغییر دهید
وقتی بدنتان به مصرف مرتب روزانه‌ی کالری عادت کند، کاهش وزن‌تان به طور طبیعی با میزان سوخت‌تان یکی می‌شود. باید مصرف کالری خود را تغییر دهید، مثلا اگر یک روز ۱۸۰۰ کالری مصرف می‌کنید، بعد آن را برسانید به ۱۶۰۰‌، بعد ۱۷۰۰‌، و همین روال را حفظ کنید.
۸- آب بیشتری بنوشید
چیزی که درباره آب نمی‌دانید این است که آب، باعث کاهش اضافه‌وزن و تمیز شدن ادرار می‌شود. خوردن آب سرد میزان متابولیسم را ظرف ۱۰ دقیقه افزایش می‌دهد.
۹- غلات کامل مصرف کنید
به جای خوردن پاستا، نان و آرد، غلات کامل مصرف کنید، چرا که به شما احساس اشباع بودن داده، سرشار از فیبر و آنتی‌اکسیدان، ویتامین و مواد معدنی بوده و قند خون را تنظیم می‌کند.
۱۰- پاکسازی را امتحان کنید
یکی از راه‌های سریع برای از بین بردن مواد سمی‌ای که باعث التهاب و ورم شکم می‌شود، پاکسازی است. ما نوعی ماده‌ی پاکساز را معرفی می‌کنیم که اساس آن خوردن آن دسته از غذاهای طبیعی است که باعث تحریک سیستم سم‌زدای بدن می‌شود.

* دکتر مهمت اُز که او را به نام دکتر اُز می‌شناسند، یک جراح قلب آمریکایی است که اصلیت ترک دارد. او نویسنده چند کتاب است و برنامه بسیار مشهور دکتر اُز را اجرا می‌کند. اُز از سال ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۳، شش جایزه معتبر امی را دریافت کرد.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ