راه‌‌کارهای دکتر اُز برای جلوگیری از تضعیف بینایی در سالخوردگی

مهرناز زاوه
دکتر اُز-اکثر افراد بالای ۴۰ سال معمولاً در بینایی خود شاهد تغییراتی هستند، که به مرور زمان بدتر می‌شود. در این‌جا به برخی از شایع‌ترین کم‌بینایی‌های مربوط به سالخوردگی اشاره می‌کنیم.

دکتر اُز، ‌جراح قلب
یکی از شایع‌ترین نشانه‌های سالخوردگی این نیست که چه چیزی را می‌توانید ببینید، بلکه در واقع چگونه دیدن است. اکثر افراد بالای ۴۰ سال معمولاً در بینایی خود شاهد تغییراتی هستند، که به مرور زمان بدتر می‌شود. در این‌جا به برخی از شایع‌ترین کم‌بینایی‌های مربوط به سالخوردگی اشاره می‌کنیم: 
۱- پیرچشمی
زمانی رخ می‌دهد که لنز چشم‌ها قابلیت انعطاف‌پذیری خود را از دست داده و نمی‌تواند مثل قبل روی چیزی تمرکز کند. افرادی که پیرچشمی دارند متوجه می‌شوند که نمی‌توانند چیزهایی مثل منوی غذا، کتاب‌ها یا روزنامه را در فاصله‌ی نزدیک بخوانند و باید آن را کمی عقب ببرند.
۲- تضعیف ماهیچه‌ها به خاطر سالخوردگی
‌تضعیف ماهیچه‌ها یکی از علل اصلی نابینایی در آمریکاست که بیش از ۲ میلیون نفر از افراد بالای ۵۰ سال از آن رنج می‌برند. این اختلال اوائل در قالب بیماریِ بی‌نشانه و کم‌بینایی رخ داده و کم‌کم در قالب مشکلاتی هنگام رانندگی یا مطالعه یا نیاز به نور بیشتر خود را نشان می‌دهد. از علائم شایع آن این است که خطوط راست، رفته ‌رفته حالت محدب و مقعر پیدا می‌کنند.
دکتر اُز، ‌جراح قلب
۳- بیماری شبکیه دیابتی
این بیماری زمانی در افراد دیابتی رخ می‌دهد که قند خون بالای مزمن آن‌ها روی رگ‌های خونی حساس چشم تأثیر می‌گذارد. معمولا در اوایل بروز این اختلال، هیچ علائمی را نمی‌توان تشخیص داد، اما وقتی بدتر می‌شود، این افراد در بینایی خود لکه‌ها و یا حلقه‌ها، تیرگی یا فضای خالی می‌بینند.
۴- آب مروارید
باعث ابری شدن سطح چشم و بینایی شده، انگار دارید از میان مه چیزی را می‌بینید. در برخی افراد ممکن است حساسیت شدید به نور باعث شود که نور را به شکل هاله ببینند.
۵- آب سیاه چشم
زمانی رخ می‌دهد که فشار داخل چشم‌تان زیاد شده و به عصب چشم آسیب وارد می‌کند. دو نوع آب سیاه داریم: زاویه باز و زاویه بسته. زاویه‌ی باز باعث از بین رفتن دید جانبی شده و زاویه‌ بسته هم همراه با درد ناگهانی چشم، باریک‌بینی، تیرگی و سرخی چشم است.
* مهمت اُز که او را به نام دکتر اُز می‌شناسند، یک جراح قلب آمریکایی است که اصلیت ترک دارد. او نویسنده چند کتاب است و برنامه بسیار مشهور دکتر اُز را اجرا می‌کند. اُز از سال ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۳، شش جایزه معتبر امی را دریافت کرد.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ