راهکارهای دکتر اُز برای پیشگیری از کم‌شنوایی

مهرناز زاوه
دکتر اُز- مشکل کم‌شنوایی به خاطر افزایش سن را «پیرگوشی» می‌نامند که جزو شایع‌ترین مشکلات کم‌شنوایی محسوب می‌شود.

دکتر اُز، جراح قلب

کم‌شنوایی به شکلی باور نکردنی در بین یک‌سوم آمریکایی‌های ۶۵ تا ۷۵ ساله و نیمی از افراد بالای ۷۵ سال بسیار شایع است. تقریباً ۲۸ میلیون آمریکایی دارای اختلالات شنوایی هستند و میزان کم‌شنوایی طی ۳۰ سال اخیر دو برابر شده است. مشکل کم‌شنوایی به خاطر افزایش سن را «پیرگوشی» می‌نامند که جزو شایع‌ترین مشکلات کم‌شنوایی محسوب می‌شود. در افراد جوان‌تر هم علائمی از این دست و بیشتر در قالب برخورد با صدای بلند در حال افزایش است. مهم‌ترین چیزی که باید دانست این است که کم‌شنوایی قابل پیشگیری است، اما زمانی که آسیب وارد شده باشد، دیگر دائمی خواهد بود.
شایع‌ترین نوع کم‌شنوایی، کم‌شنوایی حسی نام دارد و در واقع زمانی رخ می‌دهد که گوش داخلی یا عصبِ مسئول شنوایی آسیب ببیند، و این اتفاق معمولا به خاطر بالا رفتن سن، صدای بلند، بیماری، دارو یا مسائل ژنتیکی رخ می‌دهد. این نوع کم‌شنوایی معمولا دائمی است.
تماس طولانی مدت با صداهای بلند یکی از مهم‌ترین عواملی ا‌ست که باعث از دست دادن قدرت شنوایی می‌شود. در واقع این‌که صدا چقدر شدید است و چقدر طول می‌کشد، میزان آسیب را مشخص می‌کند.

دکتر اُز، جراح قلب
با استفاده از این چند راهکار، از گوش‌تان در مقابل حجم زائد صداهای روزانه مراقبت کنید:
– از گوشگیر استفاده کنید. گوشگیرهای اسفنجی، سبک، مطمئن و استفاده از آنها راحت است، ضمنا صدا را هم بین ۲۰ تا ۳۰ دسی‌بل کم کنید.
– صدا را کم کنید. اگر با هدفون به موزیک گوش می‌دهید، مطمئن شوید که هنوز صداهای بیرون را می‌توانید بشنوید- اگر نتوانستید معلوم است که صدا بلند است.
– در محل کار مراقب صداها باشید. اگر صداهای محل کار بلند است، با مدیر یا مسئول بخش درباره‌ی آرام‌تر کردن محیط و عملی شدن آن صحبت کنید.
– سعی کنید در آرامش بخوابید. همه‌ی صداها باید زیر ۳۵ دسی‌بل باشد. (چیزی در حد زمزمه یا نهایتا صدای یخچال).

*دکتر مهمت اُز که او را به نام دکتر اُز می‌شناسند، یک جراح قلب آمریکایی است که اصلیت ترک دارد. او نویسنده چند کتاب است و برنامه بسیار مشهور دکتر اُز را اجرا می‌کند. اُز از سال ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۳، شش جایزه معتبر امی را دریافت کرد.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ