تقویت‌کننده‌های طبیعی سیستم ایمنی بدن

مهرناز زاوه
دکتر بولمن-یکی از بهترین راه‌ها برای کمک به پیشگیری از بیماری‌ ویروسی و مشکلات مربوط به آن، تحریک سیستم ایمنی است.

دکتر چارلز بولمن، فوق تخصص بیماری زنان و جراح پوست
یکی از بهترین راه‌ها برای کمک به پیشگیری از بیماری‌ ویروسی و مشکلات مربوط به آن، تحریک سیستم ایمنی است. در این‌جا می‌خواهیم به چندتا از بهترین مواد طبیعی تقویت‌کننده‌ی ایمنی بدن اشاره کنیم:
ویتامین C: ویتامین C یک آنتی‌اکسیدان قوی بوده و از بدن در برابر خطر سلولی مولکول‌های رادیکال محافظت می‌کند. از طرفی علائم و مدت زمان عفونت سایر ویروس‌ها مانند اُریون، تب‌خال، سیاه‌سرفه و آنفولانزا را کاهش می‌دهد.
ویتامین D: این ویتامین یکی از تنظیم‌کننده‌های قدرتمند سیستم ایمنی بدن است. تحقیقات نشان می‌دهد که گیرنده‌های آن که توسط بسیاری از سلول‌های بدن منتشر می‌شوند عبارتند از: سلول‌های T (گلبول‌های سفید که برای سیستم ایمنی بسیار حیاتی هستند)، سلول‌های عرضه‌کننده‌ی پادزا (سلول‌هایی که ماده‌ای خارجی را عرضه می‌کنند که می‌تواند واکنش‌های ایمنی را تحریک کند مانند باکتری) و سلول‌های دندریتی (سلول‌های ویژه‌ای که آنتی‌ژن -ماده‌ی خارجی- را در سلول‌های خاصی از سیستم ایمنی عرضه می‌کنند.
ویتامین B کمپلکس: ویتامین‌های دسته‌ی B که تقویت‌کننده‌ی ایمنی هستند شامل: اسید فولیک، B2 (ریبوفلاوین)، B5 (اسید پاتوتنیک)، B6 (پیریدوکسین) و B12 (کوبالامین یا سیانوکوبالامین).
دکتر چارلز بولمن، فوق تخصص بیماری زنان و جراح پوست
زردچوبه: جزیی خانواده‌ی زنجبیل بوده و مسئول رنگ زرد روشن ادویه‌جات است. در سال‌های اخیر مشخص شده که فوائد زیادی برای سلامتی دارد، و دارای خواص ضدسرطان و ضد التهاب مفاصل است.
سلنیوم: برای عملکرد خوب ایمنی بسیار مفید است و می‌تواند به انتشار گلبول‌های سفید کمک کند و همین باعث بالا رفتن قدرت بدن در مقابله با بیماری و عفونت می‌شود.
زینک: میزان مقاومت را نسبت به عفونت خصوصا در زمان سالخوردگی-یعنی زمانی که فعالیت سیستم ایمنی کند می‌شود- بالا می‌برد. از طرفی فعالیت سلول‌های طبیعی کشنده (نوعی گلبول‌های سفید که باعث از بین رفتن سلول‌های تومور می‌شود) را افزایش داده و میزان تولید پادتن‌ها (پروتئین‌هایی که توسط سیستم ایمنی تولید شده و به مقابله با عفونت کمک می‌کند) را در واکنش به عفونت و التهاب بالا می‌برد.
ملاتونین: توسط غده‌ی صنوبری –غده‌ای کوچک که در پشت چشم‌ها و بین آنها قرار دارد- ترشح می‌شود. نقش مهمی در تنظیم ساعت درونی بدن داشته و برای خواب بسیار حیاتی است. از طرفی در عملکرد سیستم ایمنی بدن هم نقش بسزایی دارد. 
* دکتر چارلز بولمن، پزشکی حاذق در حوزه ضدپیری است که ۳۰ سال درعرصه‌ی بیماری‌های زنان، جراحی زیبایی و سلامت پوست تجربه دارد. آقای بولمن فوق‌تخصص بیماری زنان دارد و عضو آکادمی آمریکایی جراحی زیبایی است، او در عین حال یکی از اعضای انجمن پزشکی کل‌نگرانه آمریکاست، و یکی از اولین پزشکان آریزوناست که به پزشکی کل‌نگرانه معتقد بوده است.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ