غلبه بر ناممکن: استفاده از لمینت چینی

مهرناز زاوه
دکتر اروین اسمیگل-از آن‌جایی که دندان‌های پیشاجانبی سمت راست کاملا باریک بودند، لازم بود که دندان‌های پایینی یک سطح باشند. بنابراین بخش میانی دندان‌های پیشامرکزی سمت راست و بخش انتهایی دندان‌های پیشامرکزی سمت چپ تا آن‌جا که امکان داشت کوتاه شد.

دکتر اروین اسمیگل، متخصص زیبایی دندان
ریک در حالی که کلافه بود به مطب من آمد. او به دندان‌پزشک‌های زیادی مراجعه کرده و اکثرا به او گفته بودند که حل مشکلش نیازمند ارتودنسیِ دو ساله بوده و بعد از آن هم باید به مدت نامحدود از نگهدارنده‌های دندانی استفاده کند. 
به نظر می‌آمد که در نگاه اول، درمانی برای این مشکل وجود ندارد. دندان پیشا‌جانبی استخوان فوقانی فک در سمت راست نه تنها روی دندان‌های پیشا‌مرکزی در سمت راست قرار داشت، بلکه حدود ۴۵ درجه نسبت به دندان‌های پیشین بیرون زده بود. حتی همکاران من هم که عمل‌های بسیاری برای زیبایی انجام داده بودند نسبت به درمان آن بدبین بودند. 
در واقع این سه کار باید روی ریک انجام می‌گرفت: دندان‌های جانبی راست باید درست می‌شد. شاخص‌ترین آن کامپوزیت میانی دسته‌ی ۳ بود. هم‌چنین دو عمل دیگر برای حفظ آنها باید انجام می‌شد. در نتیجه در حالی‌که مغز دندان سالم بود، کمی دچار پس‌روی می‌شد که این مسئله آزادی عمل بیشتری به ما می‌داد.
دوم این‌که دندان‌های پیشاجانبی مرکزی در سطح داخلی زبان قرار داشتند، و البته سمت راست محکم‌تر از سمت چپ بود و من باید هر دو سمت دندان‌های پیشامرکزی را درست می‌کردم، یعنی تا حدی که با دندان‌های پیشاجانبی سمت راست هم‌تراز شوند. اگر دندان‌های پیشاجانبی سمت راست به طور کامل درست می‌شد، می‌توانستیم بقیه را با لمینت چینی درست کنیم.
و سوم خطِ لب‌های ریک بود. وقتی لبخند می‌زد، سطح لثه‌ای دندان‌های پیشاجانبی‌اش معلوم نمی‌شد و این کار را کمی راحت می‌کرد.
دکتر اروین اسمیگل، متخصص زیبایی دندان
در جریان جراحی، دندان‌های پیشاجانبی سمت راست کوتاه شدند. این کوتاه‌شدگی پیشادندانی امکان به رو آمدن استخوان زبانی نیمه‌ی پیشادندانی لمینتِ پرشده‌ی دندانی را میسر می‌ساخت. در واقع این کوتاه‌شدگی میانی باعث از بین رفتن بر‌هم‌افتادگی جانبی در سطح لثه‌ای دندان‌های پیشامرکزی سمت راست می‌شد و به لمینت این امکان را می‌داد تا به تراز ثابتی برسد. 
از آن‌جایی که دندان‌های پیشاجانبی سمت راست کاملا باریک بودند، لازم بود که دندان‌های پایینی یک سطح باشند. بنابراین بخش میانی دندان‌های پیشامرکزی سمت راست و بخش انتهایی دندان‌های پیشامرکزی سمت چپ تا آن‌جا که امکان داشت کوتاه شد.
و آخرین مشکل، رنگ دندان‌ها بود که من از اولتراباند برای به هم چسباندن لمینت و نیز یک سرامیک دندانی برای بالا بردن رنگ آن استفاده کردم.
* دکتر اروین اسمیگل، متخصص مشهور زیبایی دندان است. او یکی از چهره‌های پیشرو در عرصه‌ی دندانپزشکی است و دانشکده دندانپزشکی دانشگاه نیویورک رسما او را «پدر دندانپزشکی زیبایی» نامیده است.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ