عمل کوچک کردن سینه چگونه انجام می‌شود؟

مهرناز زاوه
جراحی کوچک کردن سینه با برداشتن قسمتی از بافت سینه و حفظ نوک سینه باعث کاهش اندازه‌ی آن می‌شود

جراحیکوچک کردن سینه با برداشتن قسمتی از بافت سینه و حفظ نوک سینه باعث کاهش اندازه‌ی آن می‌شود. تکنیک‌های مختلفی برای انجام این کار وجود دارند. تفاوت اصلی آن‌ها در تغییر حساسیت نوک سینه و جای زخم‌هایی است که از عمل باقی می‌ماند. جراحی با برش عمودی و برش لنگری (T معکوس) از رایج‌ترین تکنیک‌های موجود هستند. این تکنیک‌ها در ادامه تشریح می‌شوند. هر دو تکنیک باعث بر جای ماندن زخم در اطراف آرئول (حلقه‌‌ی رنگین دور نوک سینه) می‌شوند.
تکنیک برش عمودی یک برش در اطراف آرئول و یک برش در زیر آن ایجاد می‌کند. این تکنیک نخستین بار توسط یک جراح فرانسوی به نام لاژوس مطرح شد و توسطمادام لژور متداول شد.
جراح بخش‌های مورد نظر برای انجام برش را علامت‌گذاری می‌کند. در طول جراحی از این علامت‌ها برای برش پوست و بافت سینه استفاده می‌شود. نوک سینه به سمت بالا کشیده شده و بافت سینه در هر دو طرف بخیه می‌شود تا به فرم عادی خود باز‌گردد.
در این روش در مقایسه با تکنیک لنگری برش‌های کمتری انجام می‌شود. اما دو اشکال اساسی دارد. اول آنکه، فرم سینه‌ها تا چند ماه نخست پس از جراحی غیر‌طبیعی است.
دوم آنکه، 15 تا 20 درصد از بیماران به جراحی مجدد نیاز خواهند داشت.
تکنیک برش لنگری (T معکوس)
همانطور که در تصاویر زیر مشخص است، در این تکنیک برشی به شکل یک لنگر ایجاد می‌شود. برش در اطراف آرئول و به شکل یک خط عمودی در زیر آن شکل می‌گیرد. چین افقی زیر سینه نیز درراستای سینه‌بند برش می‌خورد.
جراح پیش از شروع عمل، سینه‌ها را با استفاده از مارکر علامت‌گذاری می‌کند.
در اتاق عمل، بخش‌های علامت‌گذاری‌شده و بافت اطراف نوک سینه برش می‌خورند.
بافت برش‌خورده برداشته شده و نوک سینه به سمت بالا کشیده می‌شود تا در مکان مورد نظر قرار بگیرد.
پوست اطراف محل برش نیز بخیه می‌شود تا سینه به فرم عادی خود باز‌گردد.
ناحیه‌ی برش در تکنیک لنگری (ساقه‌‌ی تحتانی) وسیع‌تر است؛ اما جراحان احساس می‌کنند که کنترل بیشتری بر فرم پستان دارند. انتقاد عمده‌ای که از این تکنیک می‌شود، این است که شکل سینه در طول زمان تغییر می‌کند. سینه به مرور زمان افتادگی پیدا می‌کند. نوک سینه به سمت بالا و بدنه‌ی آن به سمت پایین سوق پیدا می‌کند (در شکل زیر نشان داده شده است).
انتخاب تکنیک به اولویت جراح بستگی دارد. هنوز مباحثات فراوانی بر سر انتخاب بهترین تکنیک وجود دارد. به احتمال زیاد، به کارگیری تکنیک دلخواه برای جراح بهترین نتایج را برای شما به دنبال خواهد داشت.
عوارض پروتز سینه را از زبان دکتر نداف کرمانی بشنوید

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ