هر آنچه باید از عمل جراحی زیبایی بینی بدانیم

mojtaba
دکتر شاهین کریمیان (فوق تخصص جراحی پلاستیک و زیبایی): جراحی زیبایی و پلاستیک بینی، افزون بر ایجاد تناسب در خود بینی، ارتباط خوشایندتری را بین بینی و دیگر اجزای صورت برقرار می‌کند، به‌همین دلیل نباید بینی را به‌عنوان عضوی مجزا و مجرد درنظر گرفت.

دکتر شاهین کریمیان (فوق تخصص جراحی پلاستیک و زیبایی)

جراحی زیبایی و پلاستیک بینی، افزون بر ایجاد تناسب در خود بینی، ارتباط خوشایندتری را بین بینی و دیگر اجزای صورت برقرار می‌کند، به‌همین دلیل نباید بینی را به‌عنوان عضوی مجزا و مجرد درنظر گرفت. رابطه تنگاتنگ بینی با پیشانی، چشم، لب و چانه به‌گونه‌ای است که هر نوع نقص در اجزای صورت می‌تواند بر این ارتباط ظریف تاثیر بگذارد. به‌عنوان مثال چانه کوچک‌، موجب برآمده‌تر به نظر رسیدن بینی می‌شود. بی‌توجهی نسبت به تناسب بینی با اجزای صورت موجب عدم دسترسی به نتیجه رضایت‌بخش خواهد شد.

چه سنی برای عمل جراحی پلاستیک بینی مناسب است؟

سن عمل جراحی پلاستیک: در دختران از سن 15سالگی و در پسران از 17سالگی به شرط رشد کامل جسمی و فکری و داشتن انگیزه کافی فرد امکان‌پذیر است.

آیا عمل جراحی پلاستیک بینی در افراد مسن امکان‌پذیر است؟

عمل جراحی پلاستیک بینی در افراد مسن: از آنجا که با افزایش سن بافت‌های بینی دچار افتادگی و سستی می‌شوند این امر بر ظاهر و عملکرد بینی تاثیر می‌گذارد. بالا بردن نوک بینی در این افراد موجب جوان به نظر رسیدن و بهبود تنفس می‌شود. بیشترین مشکلات زیبایی بینی در سنین بالا، افتادگی نوک بینی و برآمدگی پشت آن است. افتادگی بینی موجب مسن‌تر به‌نظر رسیدن چهره فرد می‌شود. در حالات شدیدتر افتادگی، تنفس از راه بینی ممکن است دچار اختلال شود. این بیماران وقتی نوک بینی خود را با انگشت بالا می‌برند احساس مطلوب‌تری از تنفس از راه بینی دارند.

آیا جای برش‌ها یا آثار عمل روی بینی باقی خواهند ماند؟

باقی ماندن آثار عمل روی بینی: در جراحی پلاستیک بینی معمولا تمام برش‌ها از داخل بینی انجام می‌گیرد و در صورت مهارت جراح هیچ‌گونه ردپایی از عمل برجای نخواهد ماند.

نقش لیزر و اندوسکوپ در جراحی زیبایی بینی چیست؟

نقش لیزر در جراحی بینی: هدف اصلی استفاده از این دو روش پیشگیری از به‌مخاطره افتادن عملکرد بینی است، یعنی اگر عملکرد بینی بهتر نشود، دست‌کم باید وظایف خود را به خوبی پیش از عمل انجام دهد. هرچند در بسیاری از جراحی‌های ظریف بینی استفاده از لیزر این مزیت را دارد که با خونریزی کمتری همراه است، در جراحی زیبایی بینی، لیزر نقش عمده‌ای درنتیجه نهایی ندارد و آنچه تعیین‌کننده نتیجه عمل است در دستان هنرمند جراح نهفته است. اندوسکوپی بینی با فراهم کردن دید عالی، دسترسی به قسمت‌های عمقی‌تر جهت رفع مشکلات داخلی بینی را تسهیل می‌کند.

رعایت نکات مهم پیش از عمل جراحی بینی: 

  • آسپیرین و داروهای مشابه آن مانند بروفن دست‌کم دو هفته بیش از عمل نباید مصرف شوند زیرا تمایل به خونریزی را افزایش می‌دهند.
  • درصورت سرماخوردگی ویروسی لازم است عمل جراحی به مدت چند هفته به تعویق بیفتد.

آیا خنده و حرکات صورت بر شکل بینی تاثیر می‌گذارد؟

عضلات متعددی در بینی و صورت وجود دارند که هنگام ابراز احساسات مانند خنده موجب حرکت دادن نوک بینی به سمت پایین می‌شوند. روش‌های جراحی گوناگونی برای مقابله با افت بینی وجود دارد. امروزه سعی بر این است که از روش‌هایی که متکی بر افزایش بافت‌ها (به‌جای برداشتن و کم کردن بافت‌ها) است در جلوگیری از روند افت بینی استفاده شود.

بدین ترتیب که بافت‌هایی که از قسمت‌های اضافی و ناهنجار بینی برداشته می‌شوند، در محل مناسب در قسمت‌های دیگری از بینی مورد استفاده قرار می‌گیرند تا در درازمدت، حمایت اسکلتی بینی به‌طور مطلوب‌تری حفظ شود و بینی دچار فروافتادگی پس از گذشت زمان نشود. یک نمونه از کاربرد این روش‌ها، برداشتن قطعه‌ای باریک از غضروف تیغه بینی و جاگذاری آن به‌عنوان ستون و پایه حمایتی بینی در پایین‌ترین قسمت بینی است. رواج روش‌های راینوپلاستی تقویتی که متکی بر تقویت حمایت بافت‌های بینی است، نقطه عطفی در تکامل روش‌های مدرن جراحی پلاستیک بینی است. بیشتر عوارض طولانی‌مدت تنفسی و زیبایی از کاهش بیش از حد بافت‌های بینی یا دستکاری‌های بیش از اندازه روی بافت‌های بینی ناشی می‌شود. تغییر شکل و زیبا کردن بینی از طریق افزایش بافت به‌جای کاهش، یک راه منطقی جلوگیری از این‌گونه عوارض است.

به‌طور کلی عوارض جراحی زیبایی بینی را می‌توانیم به دو گروه تقسیم کنیم:

1-    آسیب دیدن عملکرد بینی یا انسداد تنفسی

2-    تغییرات نامطلوب ظاهر بینی

چنانچه بعد از عمل حفره داخل بینی تنگ و تنفس از بینی برای بیمار سخت شود، انتظار می‌رود که بیمار از علائمی مثل تنفس دهانی، خشک شدن گلو هنگام خواب، تنفس صدادار و کاهش حس بویایی رنج ببرد.

دکتر شاهین کریمیان (فوق تخصص جراحی پلاستیک و زیبایی)

دکتر شاهین کریمیان، در سال ۱۳۷۱ موفق به اخذ دکترای پزشکی عمومی و سپس در سال ۱۳۷۲ در ازمون رزیدنتی رشته جراحی عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران فارغ التحصیل شد. در سال ۱۳۷۶ بورد جراحی عمومی را کسب کرد و سال ۱۳۷۹ در ازمون دستیاری جراحی پلاستیک و ترمیمی و زیبایی در دانشگاه علوم پزشکی تهران پذیرفته شد و از سال ۱۳۸۰-۱۳۷۹ به عنوان دستیارجراحی پلاستیک (بخش سوختگی بیمارستان سوانح و بخش فک و صورت بیمارستان امیر اعلم و بخش جراحی پوست بیمارستان رازی)، ۱۳۸۲-۱۳۸۰ دستیارجراحی پلاستیک بخش پلاستیک بیمارستان امام خمینی، ۱۳۸۵-۱۳۸۲ جراح پلاستیک بیمارستان ۵۰۱ ارتش فعالیت کرده است. وی از ۱۳۸۸-۱۳۸۵ عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ارتش و از ۱۳۸۸ تا کنون در کلینیک خصوصی فعالیت دارد.

شما می توانید جهت ارتباط با دکتر شاهین کریمیان با شماره های ذیل تماس حاصل فرمائید:

تلفن: 02188647430  

تلفن: 02188647431  

موبایل: 09124966562


موبایل: 09123083979

آدرس: تهران- میدان ونک- ضلع شمال شرقی کوچه صانعی- ساختمان نشاط- پلاک19- طبقه 6- واحد 19

وب سایت: www.iran-plasticsurgery.net

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ