آیا کیست پستان خطرناک است؟

a.mahammadi
80 درصد خانم ها درجاتی از کیست پستان را در سینه شان تجربه می کنند

سلام

من دکتر کاترین سپهری هستم دکترای پزشکی حرفه ای

یکی از سوالات رایج مخاطبین  سایت الودکتر در مورد کیست پستان است و یا اینکه آیا این کیست ها خطرناک هستند و می تواند منجر به بدخیمی بشه یا نه؟

کیست پستان یکی از مشکلات رایج خانمهای جوان است 80 درصد خانمها درجاتی از کیست را در سینه شان تجربه می کنند به شکل کیست های بسیار ریز و پراکنده در پستان مشاهده می شه تعدادش ممکنه کم باشه و یا بسیار زیاد باشه.

دلیل خاصی برای وجود کیست ها وجود نداره ولی تجربه نشان داده این کیست ها بیشتر در خانمهای مجرد و خانمهایی که فعالیت جنسی ندارند شایع تر است به همین دلیل به اونها کیست های مجردی هم گفته می شه.

 این کیست ها به هیج وجه خطرناک نیستند ماهیت بدخیمی ندارند تبدیل به بدخیمی پستان نمی شوند هرچند که باید در نظر داشت یک خانم ممکن است به دلیل وراثت و عوامل دیگه جدا از کیست های پستان، منجر به بدخیمی پستان هم بشه.

علائمی که کیست ها ایجاد می کنه تورم و درد ناحیه پستان ها است که این درد بیشتر مواقع نزدیک به سیکل قاعدگی خانمها بعلت افزایش هورمون های زنانه بیشتر دیده می شه و بعد از شروع سیکل ماهیانه بدلیل کاهش هورمون استروژن در خون درد برطرف می شه و فرد احساس راحتی می کنه.

شدت درد در افراد متفاوت است بعضی درد خفیف دارند، بعضی ها شکایت از دردهای شدید دارند بعضی دردها را فقط  نزدیک به قاعدگیشون تجربه می کنند و بعضی ها دردهاشون دائمی است.

برای تشخیص کیست ها معاینه پزشک، سونوگرافی، ماموگرافی توصیه می شود.

برای درمان و کنترل کیست ها توجه به رعایت رژیم غذایی توصیه شده، رژیم کم کافئین یعنی محدود کردن مصرف نوشابه های کولادار، قهوه، شکلات توصیه می شه. کم کردن مصرف نمک مخصوصا نزدیک قاعدگی توصیه می شه.

در مورد کیست های بزرگ توصیه می شه که بعد از مشورت با پزشک جراح اگر لازم شد آب اون گرفته بشه و تخلیه بشه.

مصرف روزانه ویتامین E توصیه می شه و بستن سوتین های اسفنجی برای کاهش درد تاکید شده.

با تشکر

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ