ترس از بدریختی بدن یا اختلال بادی دیسمورفیک

a.mahammadi
فردی که به شدت نگران یک نقص کوچک و خیالی در بدنش هست این فرد دچار اختلال بادی دیسمورفیک یا هراس از بدشکلی بدن می باشد.

سلام

بهی هستم کارشناس ارشد روانشناسی بالینی

یکی از مواردی که در سوالات مخاطبین الودکتر زیاد دیده می شود و به نظر جامعه ما به نوعی با این موضوع درگیر است بحث هراس از بدریختی یا بدشکلی بدن هست.

وقتی فردی به شدت نگران یک نقص خیالی یا بسیار کوچک در بدن خودش باشد و دائما به آن فکر کند و این نگرانی باعث نابسامانی در عملکرد اجتماعی شغلی و یا سایر زمینه های زندگی فرد باشد  و در واقع فرد را به رنج بیاندازد ما می گوییم فرد دچار اختلال بادی دیسمورفیک یا هراس از بدشکلی بدن هست مثل اینکه نوجوانی دائما خودش را در آینه چک می کند، نگران ظاهرش و نگران وزنش هست و این موضوع باعث می شود از انجام تکالیفش باز بماند. نشانه های اختلال بادی دیسمورفیک اشتغالات ذهنی هست که فرد در مورد خودش دارد مثل اینکه ناراحت هست که اجزای صورتش زشت است، در صورتش عدم تقارن وجود دارد، موهاش چرا می ریزد، یا اینکه جوشهای صورت، چین و چروک ، جاهای زخم و یا رنگ پوستش باعث زشتی شده، در مورد بدنش هم نگران هست که چرا چاق هستم یا چرا لاغرم، در مورد اندام های خاصی از بدنش معمولا در مورد خانم ها دیده می شود که ناراضی هستند این افراد از نقص های ظاهری خودشان خجالت می کشند و درباره آنها فقط با عبارات کلی صحبت می کنند یعنی شما اگر بخواهید با آنها صحبت کنید دقیقا نمی دانید که از چه چیزی ناراحتند وهمیشه خودشان را با عنوان زشت یاد می کنند. نسبت به نقص های خودشان وسواس شدید دارند ساعت ها خودشان را در مقابل آینه نگاه می کنند، درباره ظاهر خودشان باور غلط دارند و جالب این است که معتقدند افکارشان صحیح است.

متاسفانه این افراد ممکن است دچار افسردگی عمده، اضطراب، فوبیای اجتماعی و در مواردی ممکن است دچار خودکشی و خودزنی هم بشوند. متاسفانه 45 درصد از افراد که دچار اختلال بادی دیسمورفیک هستند اقدام به خودکشی می کنند.

فرد دائما به خودش می گوید که من چاقم، من زشتم و این موضوع را در نظر نمی گیرد که در واقع 97 درصد مردم، متوسط یا زیر متوسط هستد چون چاقی و زشتی دو مفهوم نسبی است.

اینها معمولا خیلی به جراحی زیبایی فکر می کنند و فکر میکنند اگر جراحی را انجام بدهند نقص هایشان برطرف می شود جالب است بدانید 40 درصد متقاضیان جراحی زیبایی که هیچ نقصی ندارند یا نقص آنها بسیار کوچک است به اختلال بادی دیسمورفیک مبتلا هستند ولی در مورد درمانش دو تا از روشهای درمانی که خوب جواب می دهد و باید زیر نظر روانشناس بالینی انجام بگیرد یکی ای آر پی هست یا مواجهه سازی و یکی سی بی تی یا شناخت درمانی که کسانی که مبتلا هستند می توانند مراجعه کنند به روانشناس و درمان بگیرند.

با تشکر

موفق باشید

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ