تا چه اندازه می توان به جواب بی بی چک اعتماد کرد؟

a.mahammadi
یکی از راههای تشخیص بارداری تست بی بی چک یا تست ادرار است.

سلام

من دکتر کاترین سپهری هستم دکترای پزشکی حرفه ای

یکی از سوالات رایج مخاطبین سایت الودکتر درمورد بی بی چک و نحوه عملکرد آن است

برای تشخیص بارداری از طریق آزمایشگاه دو راه وجود دارد، آزمایش خون یا تست بتا هاش س ژ که ده روز پس از لقاح تخمک و اسپرم مثبت میشود و مطمئن ترین راه تشخیص بارداری است.

راه دوم بی بی چک یا تست ادرار است که 4 روز تا یک هفته پس از تاخیر در قاعدگی مثبت می شود ملاک بی بی چک تعیین غلظت هورمون بتا هاش س ژ در ادرار است.

برای این کار ادرار صبحگاهی را در ظرف تمیز جمع آوری کنید، نوار تست را از پاکت جدا کنید  تا خط مشخص ماکسیمم در ادرار فرو کنید دقت کنید نوار بیشتر از این وارد ادرار نشود، 3 ثانیه صبر کنید و بعد تست را بخوانید.

 سه حالت در این مورد پیش می آید، مثبت بودن این تست وقتی است که دو خط رنگی طی 40 ثانیه روی نوار ظاهر شود، منفی بودن این است که یک خط رنگی طی 40 ثانیه ظاهر شود، نتیجه مشکوک وقتی است که خط رنگی در فاصله 5 تا 10 دقیقه پیش بیاید که این به معنی این است که تست باید حتما بعد از چند روز تکرار شود. هر نتیجه ای که بعد از 10 دقیقه حاصل شود حکم منفی بودن تست را دارد.

برای دقیق شدن این تست از خانم ها درخواست می شود که تست را حتما حداقل 4 روز بعد از تاخیر در قاعدگی استفاده کنند. دوم اینکه حتما از ادرار صبحگاهی­شان استفاده کنند چون این ادرار غلیظ تر است و حاوی هورمون بیشتری می باشد.

منفی شدن کاذب این تست ناشی از استفاده زودهنگام از این نوار و رقیق بودن ادرار است یعنی عدم استفاده از ادرار صبحگاهی است

این تست معمولا مثبتِ کاذب ندارد.

با تشکر

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ