خصوصیت رژیم غذایی بیماران مبتلا به چربی خون

a.mahammadi
هر انسانی حاوی یکسری چربیهای خوب خون و یکسری چربیهای بد خون است. چربی بد خود در عروق می تواند رسوب ایجاد کند و منجر به سکته های قلبی عروقی شود.

با عرض سلام خدمت شما شنوندگان عزیز

من ناهید زندی هستم مشاور تغذیه و رژیم درمانی

یکی از سوالات متدوالی که مخاطبان سایت الودکتر مطرح کرده بودند در رابطه با خصوصیت رژیم غذایی بیماران مبتلا به چربی خون هست.

اما جواب من به این سوال این هست که همانطور که می دانیم بدن هر انسانی حاوی یکسری چربیهای خوب خون و یکسری چربی بد خون هست.

به کرات با کلمه HDL یا چربی خوب خون مواجه شدید، این همان چربی هست که چربیهای نامناسب را از سطح رگ ها برمی دارد و به کبد منتقل می کند تا بتواند آن را به مواد مفید تبدیل کند یا از بدن دفع کند و به این صورت باعث کاهش خطر سکته می شود و معمولا توصیه می شود سطح این چربی در بدن به 60 برسد تا ریسک ابتلا به بیماریهای قلبی عروقی به حداقل برسد.

در مقابل با چربی خوب خون، چربی بد خون یا LDL وجود دارد که در اصطلاح به پلاک معروف هست  که در عروق می تواند رسوب کند و منجر به سکته های قلبی عروقی شود. باید توجه داشته باشید به دنبال افزایش چربی خوب خون   یا HDL ،چربی بد یا LDL خودبخود کاهش پیدا می کند.

اما عواملی که می تواند در افزایش چربی خوب خون یا HDL تاثیر داشته باشد این نکات هست:

اینکه فرد بتواند در طول هفته 150 دقیقه ورزش کند یا هر روز 150 کالری بسوزاند. مورد دیگه اگر ما وزنمان بالاتر از وزن ایده آل باشد حتما کاهش وزن داشته باشیم با رژیم های غذایی مناسب، پرهیز از مصرف روغن های جامد، مارگارین، کره، غذاهای سرخ شده، سیب زمینی سرخ شده، سیگار نکشیدن، افزایش مصرف سالاد یا سبزیجات تازه یا آب پز درهردو وعده غذایی، مصرف 10 دانه زیتون در طول روز به شرطی که کم نمک باشد استفاده از لبنیات کم چرب که حاوی پروبیوتیک هم باشد، استفاده از منابع حاوی امگا 3 مثل روزانه 15 عدد بادام بخوریم، یا به اندازه دو عدد گردو باشد یا در طول هفته دوبار از ماهی غزل آلا یا سالمون استفاده بکنیم. حتما در طول روز به مصرف میوه ها و سبزیجات تازه توجه کافی داشته باشیم که بیشتر ما ترجیح می دهیم اینها از نوع رنگی  باشد مثل انواع فلفل دلمه های رنگی، کلم قرمز، گوجه فرنگی یا میوه های قرمز مثل انواع توت قرمز، تمشک، زغال اخته، یا جزو این موارد. انار و انگور قرمز هم بعلت داشتن آنتی اکسیدان منحصربه فردی به اسم رزوراترول نقش بسیار مهمی در بالا بردن سیستم ایمنی و بالا بردن چربی خوب خون دارد و حتما مصرف روزانه یک عدد هویج خام توصیه اکید می شود که بطور شگفت انگیزی می تواند سبب تنظیم کلسترول یا چربی بد خون شما هم بشود.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ