رژیم غذایی زوجین قبل بارداری

a.mahammadi
برای افزایش کیفیت سلولهای توید مثل باید حداقل 3 تا 4 ماه قبل از بارداری اصول تغذیه ای رعایت شود

به نام خدا و با عرض سلام

من ناهید زندی هستم مشاور تغذیه و رژیم درمانی

یکی از سوالات متداولی که مخاطبان سایت الودکتر مطرح کرده بودند در رابطه با خصوصیت رژیم های غذایی قبل از بارداری است.

اما جواب من به این سوال این است که یادمان باشد برای اینکه کیفیت سلولهای تولید مثلمان بالا برود حداقل از سه تا چهارماه قبل از بارداری به یکسری از اصول تغذیه باید پایبندی داشته باشیم تا بتواند باعث افزایش کیفیت سلولهای تولید مثل و در نتیجه بالارفتن کیفیت جنین و داشتن یک فرزند سالم شود.

یکسری نکات کلیدی تغذیه در دوران بارداری و قبل از آن وجود دارد که هم در مردان و هم رعایت آن در زنان واجب است. مواردی که خدمت شماعرض میکنم به این صورت است:

مهمترین نکته عدم حذف وعده های اصلی غذایی در طول روز هست. یادمان باشد با حذف کردن یک وعده غذای اصلی یعنی نرسیدن مواد غذایی مفید به سلولها از جمله سلولهای تولید مثلی باعث کاهش کیفیت آنها و یا حتی باعث کاهش کیفیت هورمونهای تولید مثل ما می شود. مورد دیگر دیر مصرف نکردن وعده های اصلی غذایی است با توجه به اینکه اگر این اتفاق بیفتد سلول دچار گرسنگی پنهان و مرگ تدریجی و پایین آمدن سلولش خواهد شد.

عدم استفاده از نانهای سفید مخصوصا نان هایی که حاوی جوش شیرین و فاقد سبوس هستند و تاثیر منفی آن را حتی می توانیم در فشارخون و خالی شدن ذخایر کلسیم و افزایش التهاب سلولی در افراد ببینیم.

باید توجه داشته باشیم که افراد همانطور که خدمتتان گفتم چه مرد چه زن فرقی نمی کند، مصرف میان وعده های سالم مثل میوه، آجیل تازه و شیر در بین روز را حتما داشته باشند مصرف سبزی یا سالاد در هر دو وعده غذایی باعث می شود مواد سمی به اسم رادیکال آزاد از بدن تخلیه می شود. مصرف میوه در طول روز به 4 واحد برسانند. از روغن های جامد، سس و مارگارین استفاده نکنند، از روغن های حیوانی و روغن های زرد، سرشیر و خامه به ندرت استفاده شود

عدم استفاده از غذاهای سرخ کردنی حتی بصورت ته دیگ، سیب زمینی سرخ شده، انواع سرخ شده ها بدلیل ایجاد سم آکرولنین پرهیز کنید.

عدم استفاده از فست فودها بدلیل وجود نیترات و التهاب در سلول و سم تارتراز که می تواند در پنیر پیتزا وجود داشته باشد البته این بیشتر بصورت افزودنی هست.

استفاده زیاد از شکلات، کاکائو، قهوه، نسکافه نوشابه دلستر، آبهای گازدار می تواند باعث بالارفتن سابقه سقط جنین باشد

در طول روز ما سعی کنیم سه تا چهار واحد گوشت در برنامه مان وجود داشته باشد. در طول هفته  بیشتر از گوشتهای سفید، ماهی، مرغ، بوقلمون استفاده کنیم و در طول هفته 3 تا تخم مرغ در برنامه غذایی ما وجود داشته باشد

عدم استفاده از تن ماهی، غذاهای کنسروی، ماهی های آبهای آزاد، میگو، دل ، جگر، قلوه، کله پاچه، آب هویج و عدم استفاده از مواد غذایی شیرین در زمانی که ناشتا یا گرسنه هستید و به هیچ وجه در زمان گرسنگی یا ناشتا بودن از کیک، بیسکویت، کلوچه، و تنقلات صنعتی استفاده نکنید زیرا باعث کاهش کیفیت سلولهای تولیدمثلی می شود.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ