درمان هموروئید یا بواسیر

a.mahammadi
هموروئید یا بواسیر به معنای واریسی شدن وریدهای رکتوم یا انتهای روده است.

سلام

من دکتر کاترین سپهری هستم دکترای پزشکی حرفه ای

یکی از سوالات رایج مخاطبین سایت الودکتر درباره  هموروئید یا بواسیر و راه درمان آن است.

هموروئید با بواسیر به معنای واریسی شدن وریدهای رکتوم یا انتهای روده است یعنی همانطور که ما در ساق پایمان وریدهای واریسی را مشاهده می کنیم در وریدهای انتهای روده هم ممکن است این پدیده را شاهد باشیم

 پس هموروئید به معنی گشادشدن و التهاب و افتادگی وریدهای انتهای روده یا رکتوم هست. از علل این بیماری اشاره می کنیم به استعداد خانوادگی، یبوست های مزمن، اسهال مزمن، حاملگی، پیری، چاقی، سرفه مزمن، نداشتن تحرک کافی که منجر به چاقی فرد می شود. ولی شایع ترین علت این بیماری یبوست مزمن است که بعلت فشار زیاد در ناحیه لگنی برای دفع مدفوع می باشد.

علائم در ابتدا بصورت درد، سوزش و خارش مقعد است و در بواسیر پیشرفته بصورت خونریزی و بیرون زدگی ورید از روده ها است.

این بیماری 4 درجه دارد، درجه اول خونریزی از مقعد را شاهدیم، درجه دوم خونریزی، بیرون زدگی که این بیرون زدگی خودبخود بعد از مدفوع کردن جا می رود. درجه سوم بیرون زدگی باید با فشار دست جا برود. درجه چهارم که فرمش شدیدتر است بیرون زدگی دیگر با فشار دست هم جا نمی رود.

برای پیشگیری از بواسیر تحرک، خوردن غذاهای فیبردار، سبزیجات کافی، نوشیدن آب کافی درمان یبوست مزمن و چاقی است برای درمان اگر فرد در درجه اول بواسیر است یعنی فقط خونریزی داشته باشد با کنترل یبوست، مصرف مواد فیبردار، سبزیجات و داروهای لازم بهبود پیدا می کند ولی اگر این بیماری از درجه یک وارد درجه دو به بعد شد درمان فقط درمان جراحی است هرچند توصیه های قبلی هم باید رعایت شود

گاهی افراد اصرار دارند که من بواسیرم را فقط باید با لیزر جراحی کنم و هیچ راه دیگری را نمی پسندم باید به این افراد تذکر بدهیم که لیزر فقط حکم چاقو را دارد یعنی با لیزر برش داده می شود و بقیه کار را جراح باید با دست انجام دهد.درمان معمولا خیلی موفق است و عود مجدد نداریم.

گاهی افراد در مورد توالت فرنگی یا ایرانی در مورد مدفوع کردن سوال می کنند یا برای درمان هموروئیدشان. باید بگوییم که برای درمان هموروئید یا پیشگیری از بواسیر مدت مدفوع کردن است که اهمیت دارد یعنی توصیه می شود که مدفوع کردن مدت طولانی نباید داشته باشد اگر فردی یبوست است باید یبوستش را درمان کند.

هرچند وضعیت نشستن در توالت ایرانی باعث تخلیه خوب روده ها می شود چون ران ها به داخل شکم جمع می شود و روده ها خیلی خوب تخلیه می شوند ولی از طرفی باید حواسمان باشد که این وضعیت یعنی وضعیت اسکات که در توالت ایرانی پیش می آید برای آرتروز زانوها ممکن است وضعیت مناسبی نباشد.

سلامت باشید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ