ترس از ابتلا به هپاتیت و راههای پیشگیری از آن

a.mahammadi
برای پیشگیری از هپاتیت ها باید از انواع هپاتیت و راههای انتقال آن آگاهی داشته باشیم.

سلام

من دکتر کاترین سپهری هستم دکترای پزشکی حرفه ای

یکی از سوالات رایج مخاطبین سایت الودکتر در مورد ترس از ابتلا به هپاتیت ها و راههای پیشگیری از آن است.

در قدم اول برای پیشگیری  از هپاتیت ها باید از انواع هپاتیت و راههای انتقال آن آگاهی داشته باشیم

سه نوع اصلی هپاتیت در انسان وجود دارد نوع A,B,C یک نوع D هم داریم که اینجا جای گفتگویش نیست.

ویروس هپاتیت A از طریق خوراکی انتقال پیدا می کند انتقال از طریق آب آلوده یا غذای سرد آلوده می باشد. مخصوصا انتقال در ساندویچی ها از طریق کالباس سرد وجود دارد که ویروس از این طریق وارد روده ها می شود. گرما باعث از بین رفتن این ویروس می شود.

90درصد مردم کشورهای در حال پیشرفته به این بیماری مخصوصا در سنین کودکی مبتلا شده اند. برای اطلاع از اینکه مبتلا شدیم یا نه با آزمایش خون، سنجش تیتر آنتی بادی هپاتیت A می توانیم از این نوع بیماری مطمئن شویم.

علائم بصورت یک سرماخوردگی ساده، آبریزش بینی، علائم گوارشی، حالت تهوع، استفراغ، اسهال، گهگاه زردی پوست خودش را نشان می دهد.

علائم ممکن است خفیف باشد یا ممکن است شدید باشد و فرد به مراکز درمانی مراجعه کند. فرد مبتلا معمولا خودبخود بهبود پیدا می کند گاهی نیاز به مداخلات درمانی می شود برای پیشگیری مصرف غذاهای تازه، گرم کردن غذاهای سرد شده، شستن دست ها قبل از غذاخوردن توصیه می شود.

در مورد هپاتیت B راه انتقال ویروس به ترتیب اهمیت از طریق مادر به نوزاد، تزریق مواد داخل وریدی، انتقال خون و فرآورده های خونی، خالکوبی و راه جنسی است. پس انتقال خوراکی وجود ندارد. ممکن است فرد تا مدت ها بدون علامت باقی بماند. راه تشخیصش با آزمایش خون است. نهایتا علائم با ضعف، بی اشتهایی، زردی پوست و سفیدی چشم ها، خارش پوست و تخریب سلولهای کبدی خودش را نشان می دهد.

برای پیشگیری همه افراد واکسن می زنند، همسران افراد مبتلا روش های محافظتی را به کار می برند. معتادین تزریقی باید درمان شوند و از سرنگ ها و سوزن های یکبار مصرف استفاده کنند.

نوع دیگر هپاتیت، هپاتیت C هست که از طریق خون و فرآورده های خونی، تزریق مواد داخل وریدی و خالکوبی انتقال پیدا می کند. علائم بصورت تخریب سلولهای کبدی است.

برای پیشگیری چک خون و فرآورده های خونی قبل از تزریق و استفاده از سوزن های یکبار مصرف توصیه می شود.

سلامت باشید

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ