زایمان طبیعی بهتر است یا سزارین؟

a.mahammadi
زایمان طبیعی مناسب ترین و بهترین روش زایمان است و همه پزشکان هم این روش زایمان را تایید می کنند اما متاسفانه در کشور ما آمار سزارین بالا رفته که از زایمان طبیعی خطرناکتر است و عوارض بیشتری هم دارد.

سلام من رویا عبدوس کارشناس مامایی هستم

یکی از سوالاتی که خانم هایی که می خواهند باردار شوند یا خانم هایی که باردار هستند و می خواهند زایمان کنند این هست که زایمان طبیعی بهتر است یا سزارین؟

زایمان طبیعی مناسب ترین و بهترین روش زایمان است و همه پزشکان هم این روش زایمان را تایید می کنند اما متاسفانه در کشور ما آمار سزارین بالا رفته که از زایمان طبیعی خطرناکتر است و عوارض بیشتری هم دارد. زایمان طبیعی که از گذشته تا به امروز بهترین روش زایمان بوده و هست روش خاص خود را دارد و باید در زمان خودش اتفاق بیفتد اما این نوع زایمان نسبت به زایمان سزارین عوارض کمتری دارد و احتمالا در زمان خودش باید اتفاق بیفتد. مرگ مادر در این نوع زایمان بسیار کمتر است با این حال بدلیل ترس از درد زایمان در کشور ما آمار سزارین بسیار بالا است. دخالت غیرضروری در روند فیزیولوژیک زایمان طبیعی ممنوع است. با توجه به افزایش چشمگیر سزارین غیرضروری در ایران باید با اطلاع رسانی مناسب به زنان درباره فواید زایمان طبیعی و عوارض پس از سزارین به دنبال گسترش زایمان فیزیولوژیک باشیم.

در زایمان طبیعی بهبودی مادر در مدت زمان کمتری حاصل می شود پیشگیری از خطر مرگ زنان از جمله مهمترین فواید زایمان طبیعی نسبت به سزارین است چرا که جراحی سزارین مانند سایر جراحی ها دارای خطر مرگ ناشی از عوامل بیهوشی است همچنین زایمان طبیعی باعث پیشگیری از عفونت رحم، محل زخم جراحی و مثانه می شود.

دریافت هورمون آندروفین در جفت و بندناف باعث می شود که نوزاد بتواند خارج از رحم زندگی کند و راحت تر زایمان رخ دهد.

تکامل طبیعی جنین، کاهش مشکلات تنفسی، دریافت باکتری های محافظت کنند، تحریک سیستم قلبی عروقی و گردش خون بیشتر، غلبه راحت تر بر استرس، احتمال کمتر ابتلا به دیابت، رشد معیوب مغز و مکیدن بهتر شیر مادر از جمله فواید زایمان طبیعی برای نوزاد است.

تصمیم به انجام سزارین و برخی موارد بعلت عوارض بارداری یا بعلت اینکه زایمان قبلی با سزارین انجام شده از قبل باید بوسیله پزشک تصمیم گیری شده باشد اما در بسیاری از موارد نیاز به انجام سزارین تنها هنگامی مشخص می شود که درد زایمانی شروع شده باشد. در برخی موارد انجام عمل سزارین نسبت به زایمان طبیعی بی خطرتر است در مواقعی که زایمان پیشرفت نمی کند. کاهش اکسیژن رسانی به نوزاد، نوزاد شما در حالت غیرطبیعی قرار دارد، سر نوزاد در وضعیت غلطی قرار دارد، بارداری های دوقلو سه قلو چند قلو، اشکال در جفت، اشکال در بند ناف، بسیار بزرگ بودن جنین، بیماری های مادر مانند دیابت، بیماری های قلبی یا بیماری های ریوی، عفونت تبخال تناسلی یا سایر عفونت های مادر که نوزاد ممکن است هنگام عبور از کانال زایمان به آن مبتلا شود ممکن است سزارین انجام شود. یکی هم بیماری های نوزاد است که باعث انجام عمل سزارین می شود مانند مشکلات رشدی جنین، اسپاینا بیفیدیا، هیدروسفالین و انجام سزارین قبلی

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ