دیسفوریای جنسیتی یا نارضایتی جنسیتی چه زمانی بیماری محسوب می شود؟+راه درمان

a.mahammadi
وقتی فرد نارضایتی شدید و آشکاری را در مورد جنسیتش داشته باشد و نقش جنسیتیش هیچ تناسبی با احساسات فعلی او نداشته باشد و در عملکرد اجتماعی و شغلیش دچار اختلال بکند این فرد دچار دیسفوریای جنسیتی و یا نارضایتی جنسیتی است.

سلام  بهی هستم کارشناس ارشد روانشناسی بالینی

از سوالات مخاطبین سایت الودکتر در مورد تی اس هست پرسیدند که چه زمانی می توانیم داوطلب برای عمل جراحی تی اس یا تغییر جنسیت باشیم و مراحلش را پرسیدند.

ببینید برای اکثر آدمها هویت جنسیتی یک واقعیت عادی و پیش پا افتاده است ولی بعضی افراد هستند که کشمکش عمیقی بین جنسشان و هویت جنسیتیشان برقرار است. جنس یعنی شما زن هستید یا مرد هویت جنسیتی یعنی اینکه شما خودتان را زن بدانید یا مرد.وقتی فرد نارضایتی شدید و آشکاری را در مورد جنسیتش داشته باشد و نقش جنسیتیش هیچ تناسبی با احساسات فعلی او نداشته باشد، براش ایجاد رنج بکند و در عملکرد اجتماعی و شغلیش دچار اختلال بکند ما می گوییم این فرد دچار دیسفوریای جنسیتی و یا نارضایتی جنسیتی هست.

نکته قابل توجه این است که نارضایتی جنسیتی نمی تواند بخاطر بهره بردن از امتیازات اجتماعی و فرهنگی مختص جنس مخالف باشد مثلا نوجوانی هفده هجده ساله ای برای اینکه یکسری از قوانین و سختگیریهای داخل خانه نجات پیدا کند بخواهد تغییر جنسیت بدهد.

برای درمان این موضوع دو نوع درمان هست یکی تغییر باورهای این افراد با روان درمانی انجام می شود یعنی باورهایشان را شبیه جنسشان می کنند و یا اینکه تغییر ظاهرشان هست یعنی ظاهرشان را شبیه باورهایشان می کنند. برای این کار جراحی انجام می شود و این جراحی تقریبا برگشت ناپذیر است بخاطر همین مراحلش را طولانی در نظر می گیرند. اول اینکه حداقل سه ماه باید مشاوره و روان درمانی انجام شود. دومین مرحله تزریق هورمون هست سومین مرحله آزمون عملی هست که حداقل یکسال طول می کشد یعنی فرد لباس جنس مخالف را به تن می کند یا ممکن است نامش را عوض کند و یکسال بعنوان فردی با جنسی که خودش دوست دارد زندگی می کند و در آخر عمل جراحی صورت می گیرد که تقریبا برگشت ناپذیر هست.

موفق باشید خدانگهدار

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ