زگیل تناسلی و نحوه انتقال و درمان آن

a.mahammadi
زگیل تناسلی یا هیومن پاپیلوما ویروس عاملش ویروس بسیار فعال و شدیدا مسری است که از طریق تماس جنسی از افراد به همدیگر انتقال پیدا می کند.

با سلام من دکتر کاترین سپهری هستم

یکی از سوالات خیلی رایج سایت الودکتر درمورد زگیل تناسلی و نحوه انتقال و درمان آن است

زگیل تناسلی یا هیومن پاپیلوما ویروس عاملش ویروس بسیار فعال و شدیدا مسری است که از طریق تماس جنسی از افراد به همدیگر انتقال پیدا می کند. درصد بسیار کمی از طریق لباس های زیر آلوده یا حوله آلوده احتمال انتقال وجود دارد.

علائم به این صورت است که در ناحیه تناسلی یا مخاط دهان زوائد گوشتی ریز و درشت بوجود می آید که ممکن است فرمش دقیقا به شکل زگیل نواحی دیگر پوست نباشد، اکثرا هیچ علامت، خارش و سوزشی ندارد و فرد بصورت اتفاقی متوجه این زوائد می شود

این ویروس می تواند در زنان منجر به سرطان دهانه رحم یا سرطان دهان بشود در آقایان هم با درصد کمتری می تواند منجر به سرطان ناحیه تناسلی یا سرطان دهان شود.

همانطور که در مورد همه بیماری ها گفته می شود پیشگیری بهتر از درمان است و اینکه برای پیشگیری در تمام کشورهای پیشرفته دنیا از سن 9 سالگی تا 20 سالگی به جوانان واکسن گاردسیل که واکسن این بیماری است زده می شود. چون بعداز ابتلا به بیماری دیگر تزریق این واکسن موثر نیست و توصیه نمی شود

جوانان باید در مورد رفتارهای پرخطر جنسی آموزش ببینند باید اطلاع داشته باشند که کاندوم بدلیل اینکه تمام نواحی جنسی را نمی پوشاند نمی تواند از انتقال کامل بیماری جلوگیری کند. این ویروس تیپ های مختلفی دارد و بخاطر همین واکسنی که ساخته می شود کاملا و صددرصد نمی تواند از بیماری جلوگیری کند.

برای درمان چکار کنیم؟ یکی از درمان ها پماد پودوفیلین است که ممکن است در ابتدا پوست ناحیه را لک دار کند برای همین توصیه می شود که خیلی با دقت با گوش پاک کن فقط روی نواحی زگیل زده شود راه دیگر استفاده از کوتر یعنی سوزاندن با گرما است که این خود باعث تخریب پوست می شود و کمی جا می گذارد و لک می گذارد روی پوست، راه دیگر کرایوتراپی یا درمان با سرما است که بهترین راه، کم عارضه ترین در یک جلسه است. از نظر زیبایی آسیب پوستی خیلی کم است و در زمان خیلی کمی تمام زگیل ها را می تواند از بین ببرد بنابراین بهترین درمان برای زگیل های تناسلی کرایوتراپی یا درمان با سرما است.

نکات مهم را من گوشزد می کنم: 1- پرهیز از رفتارهای پرخطر2- تزریق واکسن گاردسیل به دختر خانم ها 3- پرهیز از هرگونه دستکاری و کندن زگیل های ناحیه تناسلی در افراد مبتلا پرهیز از اصلاح ناحیه تناسلی با تیغ و اینکه از درمان های گیاهی اجتناب کنید چون درمان با گیاهان مکفی نیست و ممکن است تمام انواع زگیل ها به این درمان جواب ندهند.

سلامت باشید

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ